back arrow חזרה לקורסים

כדי לקבל השקעה מקרן הון סיכון, חובה לדעת איך הן משקיעות

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • אפר 18, 2024
  • |
  • 3 min.

מהן האסטרטגיות שקברניטי קרנות ההון סיכון משתמשים בהן, ואיך ניתן להשתמש בידע הזה כדי לקרב אלינו את סבב הגיוס הבא? מדריך

כיזמים, אתם ודאי יודעים עד כמה זה חשוב להבין את ההיגיון שעומד מאחורי קרנות ההון סיכון. מעבר לכך שהן קטר מרכזי בהשקעות בטכנולוגיה בארץ ובעולם, הן גם מנגנונים פיננסיים בעצמם, שאמורים בשורה התחתונה לראות רווחים, ולהעניק דיבידנדים נאים למשקיעים שלהן.

לכן, לפני שאתם ניגשים להגיש את החברה שלכם למימון של קרן הון סיכון, אתם חייבים לדעת איך הן עובדות, מה מניע אותן – ואיך לקבל מהן את ההשקעה שתצמיח את העסק שלכם בצורה הטובה ביותר.

איך קרן הון סיכון עובדת?

קרן הון סיכון היא גוף השקעה, שניזונה ממשקיעים אחרים, לרוב גדולים ממנה (חברות ביטוח ענקיות, בנקים, בעלי הון עצמאיים ועוד). בכל כמה שנים היא יוצאת לסבב גיוס בקרב משקיעים שונים, כדי לחלק אותו באופן מושכל ואסטרטגי בין חברות טכנולוגיות (וגם לא טכנולוגיות) שונות, שעל פי תחזיות ומודלים ינפיקו להם את התשואה הגבוה ביותר.

לאחר גיוס הכספים, הקרן תהיה פעילה לטווח של בין 10-5 שנים, בהן היא תבצע השקעות בפועל ותממש את האחזקות שלה לקראת סיום הפעילות. בסיום הפעילות של הקרן, לרוב היא תמכור את הנכסים שלה. "כשאתה מקבל השקעה מקרן הון סיכון בשנה הראשונה שלה, ולא בשנה החמישית לפעילות שלה – גם לכך יש השלכות מבחינת הקרן", מסביר מנכ"ל דה פאונדרס, אביעד שורק.

כמו כל גוף פיננסי שמכבד את עצמו, לכל קרן הון סיכון יש אסטרטגיה שנקבעה מראש. באסטרטגיה שלה מופיע רף המינימום של החברות בה תשקיע הקרן, איך הכסף יפוזר ביניהן (דיוורסיפיקציה) – והנגזרת של זה הוא גובה הצ'ק הממוצע שיוצע לכל חברה.

אלמנט נוסף שמופיע באסטרטגיה של קרן ההון סיכון הוא הסקטורים אליהם היא פונה ובהם היא משקיעה. "יש הבדל משמעותי בין קרנות הון סיכון שמשקיעות בסקטורים של דיפ-טק עם רמות סיכון יותר גבוהות, לעומת כאלו שמשקיעות בסייבר ו-AI", שורק מבהיר. "כל קרן בוחרת ורטיקלים מסוימים להשקעה, ומתמקצעת בהם. זה מצמצם את הפעילות של הקרן לתחומים האלה".

מעבר לתקווה שההצלחה של החברות שבהן היא משקיעה יניבו פרי, קרנות ההון סיכון מתפרנסות גם מגביית דמי ניהול שנתי (בממוצע באזור 2% בשנה) ולוקחות כ-20% מהרווחים מסך התשואה של הקרן.

מה חובה לדעת לפני שניגשים לקרן?

כדי למקסם את המאמצים שלכם בגיוס הון מקרן הון סיכון, עליכם לוודא שאתם יודעים מספר דברים בסיסיים:

1. האם קרן ההון סיכון שאני פונה אליה משקיעה בתחום שלי?

כפי שציינו קודם, קרנות הון סיכון בוחרות ורטיקל השקעה מסוים, ודבקות בו. מעטות מאוד הקרנות שמשקיעות בפורטפוליו ורסטילי ורחב, ולכן חובה לפנות לקרנות שידוע לכם שמטפלות בחברות מהסוג שלכם.

2. שימו לב לשאר החברות שהקרן משקיעה בהן.

בהמשך לסעיף הקודם, חשוב לשים לב שאין בסביבה סטרטאפ אחר, שדומה לפתרון שלכם, שמקבל גם הוא כספים מהקרן שפניתם אליה. אתם לא רוצים ליצור תחרות בתוך הקרן, או חלילה להידחות בגלל שאתם לא מספיק מקוריים.

3. האם לקרן שפנינו אליה יש כסף פנוי להשקעה?

הסעיף הזה עשוי להוכיח לכם עד כמה האלמנט של מחקר מקדים הוא קריטי. ישנן חלק מקרנות ההון סיכון שמקבלות ומחפשות חברות מועמדות להשקעה, אבל הבעיה היא שאין להן כסף פנוי. חשוב מאוד לברר באיזה שלב חיים נמצאת הקרן, והאם עוד יש לה משאבים להקצות לסטרטאפ שלכם.

4. הכל עניין של טיימינג.

היזמים מבינכם שעוקבים אחרי הפרסומים של קרנות ההון סיכון השונות, יכולים לשים לב שדווקא ברבעון הרביעי של כל שנת עסקים גובר קצב ההשקעות. הסיבה לכך הוא הצורך של הקרנות לעמוד ביעדים האסטרטגיים שלהן (לדוגמה: קרן שהתחייבה להשקיע סכומים בגובה של 80 מיליון דולר בשנה, והשקיעה פחות מכך עד הרבעון הרביעי). המציאות היא, שחלק מהקרנות מגלות רזרבות בסוף השנה, וצריכות למהר להוציא את המשאבים שלהן עד סוף הרבעון האחרון. חשוב לזכור שגם לקרנות ההון סיכון יש משקיעים, והן צריכות לעמוד ביעדים מסוימים, לכן סוגיית התזמון עשויה לעבוד לטובתכם.

5. אין תחליף לרווחיות.

כשרוצים לגייס כסף, כמובן שצריך חברה טובה, רעיון טוב וצוות מגובש – אבל מעבר לכל אלו, במציאות הכלכלית הרגישה של ימינו, צריך גם להראות לקרנות ההון סיכון תוכנית פיננסית יציבה. למשקיעים צריך להיות ברור איך הכסף חוזר אליהם בסוף הסיבוב. זה יכול להתבצע בעזרת תחזיות צמיחה חיובית, קצב הכנסות גדל שניתן לראות במספרים או ב-Unit Economic מוכח ויציב.

במילים אחרות, אם תראו לקרן ההון סיכון שאתם יודעים לייצר רווח, ולא רק לצמוח, תמקסמו את היכולת שלכם לקבל השקעות. כדי ליצור Unit Economic אמין, כדאי להיוועץ בחברה מקצועית עם ניסיון עשיר בתחום ההתמחות הזה, כמו דה פאונדרס. "זה מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב", מסביר שורק, "להעמיד את החברה במצב שהיא מייצרת Unit Economic חיובי, ובעזרתו מוכיחה ערך פוזיטיבי לכל קרן הון סיכון שהיא תבחר לגשת אליה".

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל