back arrow חזרה לקורסים

תכנון פיננסי לסטארטאפים: מה חשוב לדעת?

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • נוב 22, 2023
  • |
  • 2 min.

אחת הסיבות העיקריות לכך שסטארט-אפים נסגרים ולא מגיעים למיילסטון הבא שלהם, נעוצה ברוב המקרים בניהול פיננסי לא נכון. הכסף נגמר מהר מדי, הרבה לפני שהיו צריכים להגיע לשלב הבא אותו צריכים להציג למשקיעים. אחת הסיבות העיקריות לכך שהכסף נגמר מוקדם מהצפוי, הוא תכנון פיננסי לקוי, או חוסר תכנון פיננסי בכלל.
תוכנית פיננסית נכונה מאפשרת לתכנן את התרחישים האופטימיים והפסימיים ביותר ולמדוד את הצלחת החברה שלכם (עוד לפני שתתחילו להרוויח).
בואו נעבור על המרכיבים והאסטרטגיות החיוניים ליצירת תכנון פיננסי לסטארטאפים בצורה הטובה ביותר.

מה זה תכנון פיננסי?

תכנון פיננסי מתייחס לתהליך ההבנה כיצד החברה שלכם עומדת להשיג את המטרות האסטרטגיות והיעדים הפיננסיים שלה. תכנון פיננסי כולל מגוון רחב של פעילויות פיננסיות, לרבות ניתוח תזרים מזומנים, ייצור מודלים וסימולציות פיננסיות, ניתוח בקרות פנימיות ויצירה ויישום אסטרטגיות צמיחה שנתיות.

חשוב לזכור שתכנון פיננסי אינו נוגע רק למודל של האופן שבו הסטארט-אפ שלכם צפוי להשתנות לאורך זמן, אלא ביצירת פתרונות לשיפור הביצועים הפיננסיים. בעוד שצוות הנהלת החשבונות של החברה שלכם ינתח את הביצועים ההיסטוריים של הסטארט-אפ, התכנון הפיננסי לוקח חלק פעיל בעיצוב העתיד שלו.

החשיבות של תכנון פיננסי לסטארטאפים

לפני שנכנס למרכיבים של תכנון פיננסי, חשוב להבין מדוע הוא נחוץ מלכתחילה. למרות שלמעשה כל החברות יתנהלו עם מודל פיננסי כלשהו, תכנון פיננסי חשוב במיוחד עבור סטארט-אפים. הוא ממלא תפקיד מפתח בתהליך הגיוס. משקיעים ידרשו לקבל סקירה של התכנון הפיננסי לפני שהם ישקלו להשקיע בסטארט-אפ שלכם, כך שתכנון פיננסי הוא קריטי כבר בשלבים הראשונים של הסטארט-אפ.

נכון שזה אתגר ליצור תכנון פיננסי מדויק בתחילת דרכו של הסטארט-אפ. אך התכנון הפיננסי גורם לכם לשאול שאלות, לחקור על הסטארט-אפ שלכם, ולהתכונן לתרחישים שונים שיכולים להגיע, חיוביים ושליליים. תכנון פיננסי יכול לעזור לסטארט-אפ לגבש חזון ויעדים להשגה. זו דרך יעילה למדוד את ההצלחה שלכם, במיוחד בשנים הראשונות שבהן ייתכן שאין רווחים עדיין.

ממה מורכב תכנון פיננסי לסטארטאפים?

תכנון פיננסי כרוך בחיזוי הביצועים הפיננסיים העתידיים של הסטארט-אפ שלכם. תכנון פיננסי מורכב מ:

  • תחזית מכירות: תחזית של המכירות החודשיות והשנתיות שלכם על ידי ניתוח מגמות השוק, ביקוש הלקוחות ואסטרטגיית השיווק שלכם.
  • תחזיות הוצאות: בהתבסס על התקציב שלכם, חשבו את ההוצאות החודשיות והשנתיות שלכם. קחו בחשבון את האינפלציה ועלייה פוטנציאלית בעלויות.
  • תחזית תזרים מזומנים: תעדכנו באופן רציף את תחזית תזרים המזומנים שלכם כדי להבטיח שיש לכם מספיק נזילות כדי לכסות את ההוצאות שלכם. זה חיוני כדי למנוע בעיות תזרים מזומנים.
  • הצהרת רווח והפסד (P&L): צרו דוח רווח והפסד כדי לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות שלכם. דוח רווח והפסד מספק תמונה ברורה של הרווחיות של הסטארט-אפ שלכם.
    תחזית מאזן: הכינו מאזן כדי לעקוב אחר הנכסים, ההתחייבויות וההון העצמי שלכם. זה עוזר להעריך את הבריאות הפיננסית והשווי הנקי של הסטארט-אפ שלכם.

החשיבות של מודל פיננסי של סטארט-אפים

למעשה, מודל הפיננסי של סטארט-אפ מתרגם את האסטרטגיה העסקית והיעדים הפיננסיים לתחזיות מספריות ספציפיות. תחזיות אלו משולבות לאחר מכן בתוכנית הפיננסית כדי ליצור ראייה הוליסטית של המסלול הפיננסי של הסטארט-אפ. שתי הגישות עיקריות של מודלים פיננסיים הן שיטות מלמעלה למטה (מונעות שוק) ומלמטה למעלה (ממוקדות פנימה), לרוב עושים שילוב בין השתיים. מודלים פיננסיים מניבים תחזית דוחות כספית רב שנתית, תחזית תזרים מזומנים ומדדי ביצועים מרכזיים. הם יכולים גם להקל על הערכות שווי סטארט-אפ.

תכנון פיננסי לסטארטאפים עם CFO במיקור חוץ

עבור סטארט-אפים, תכנון פיננסי יכול להיות משימה מרתיעה, במיוחד עבור סטארט-אפים צעירים עם תקציב התחלתי. במקרים כאלה, CFO חיצוני, כלומר איש מקצוע המעניק ליווי אסטרטגי ופיננסי במשרה חלקית, הוא פתרון אידיאלי. סמנכ"ל כספים חיצוני יכול לייעל תקציב, חיזוי ומודלים פיננסיים, ולאפשר לסטארט-אפים להתמקד בפעילות הליבה שלהם. בעזרת הניסיון והמומחיות של סמנכ״ל כספים חיצוני, סטארט-אפים יכולים לקבל החלטות פיננסיות מושכלות, להימנע מטעויות קריטיות יקרות ולהשיג צמיחה בריאה.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל