back arrow חזרה לקורסים

איך להתכונן ל- גיוס seed? מדריך מקוצר לסטארטאפיסט

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • ספט 28, 2023
  • |
  • 2 min.

הקמה של סטארט-אפ חדש זה תהליך מרגש ליזמים המייסדים ולצוות בכלל. לקחת רעיון ולהפוך אותו למציאות בשתי ידיים. עם זאת, תהליך שכזה טומן בחובו גם הרבה חששות, כאשר החשש הגדול מכולם הוא נושא המימון. על מנת להפוך חלום למציאות, צריך כסף, בדרך כלל הרבה ממנו. הגיוס המשמעותי הראשון, שבדרך כלל כבר יגיע מה"מגרש של הגדולים" כגון אנג'לים מנוסים או קרנות הון סיכון, הוא גיוס Seed. הכנו לכם מספר נקודות מרכזיות שעליכם לדעת לקראת גיוס Seed מוצלח.

אז מה זה גיוס seed?

גיוס seed הוא אחד מסבב הגיוס הראשונים והוא למעשה הגיוס המשמעותי המספק לסטארט-אפים את ההון הדרוש לפיתוח המוצרים שלהם, בניית צוות וביסוס דריסת רגל בשוק. שלב זה מתרחש בדרך כלל לאחר שפיתחתם אב טיפוס או מוצר בר-קיימא מינימלי (MVP) ואתם מוכנים להרחיב את הפעילות שלכם.

סבבי Seed כוללים משיכת משקיעים המאמינים בפוטנציאל של הרעיון שלכם. משקיעים אלה יכולים לכלול אנג'לים (משקיעים פרטיים) או קרנות הון סיכון (VC). זהו שלב בסיכון גבוה מאוד עבור המשקיעים שכן אלו רגעיו הראשונים האמיתיים של סטארט-אפ בעולם העסקי.
מתי נכון לצאת לגיוס Seed? כאשר קיים פתרון טכנולוגי מותאם שוק (Market Fit) ויש היתכנות ראשונית טכנולוגית למוצר.

 

תציבו מטרות ותקציב לגיוס seed

לפני שאתם פונים למשקיעים לצורך בקשת גיוס סבב נוסף, מוכרח להגיע מוכנים ומגובשים מבחינת אסטרטגיה פיננסית – כמה כסף אתם מעוניינים לגייס, לכמה זמן הוא צפוי להספיק ועל מה הולכים להוציא את כספי ההשקעה. יחד עם ה-CFO שלכם, צרו תקציב מפורט המתאר הוצאות הקשורות לפיתוח מוצר, שיווק, גיוס והיבטים חיוניים אחרים של הסטארט-אפ שלכם. התקציב הזה ישמש בסיס לקביעת סכום המימון שאתם שואפים אליו בגיוס ה-Seed.

הכינו פיץ' משכנע

הפיץ' שלכם הוא המפתח למשיכת תשומת לב המשקיעים והדרך שלכם לגרום להם להתלהב מהרעיון מצד אחד, אך גם להבין שיש פה אסטרטגייה פיננסית נכונה מהצד שני, כך שבאמת תצליחו להגיע למיילסטון הבא. הכינו פיץ' ברור, תמציתי ומשכנע שמתאר את הרעיון העסקי שלכם, את הבעיה שאתם פותרים, את שוק היעד שלכם ואת הערך הייחודי שלכם. תדגישו את המומחיות של הצוות שלכם ואת ההתקדמות שלכם עד כה.ודאו שהפיץ' שלכם מעביר את התשוקה והמסירות שלכם להצלחת הסטארט-אפ. טירגוט משקיעים נכונים הוא קריטי לגיוס seed.

פנייה למשקיעים מתאימים היא קריטית להצלחת גיוס Seed. חפשו משקיעים שיש להם לא רק עניין אמיתי בתעשייה שלכם אלא גם מתאימים לערכי הסטארט-אפ שלכם. תחקרו משקיעים פוטנציאליים וקרנות הון סיכון כדי להבין את מיקוד ההשקעות שלהם, השקעות קודמות וסיפורי הצלחה. עבודה עם CFO שמכיר את האקו-סיסטם ויש לנו ניסיון בגיוסים ובהיכרות עם קרנות הון סיכון, יכולה לסייע פה מאוד.

היו ערוכים כראוי לבדיקת נאותות

משקיעים פוטנציאלים יבצעו בדיקת נאותות (Due Diligence) לפני שהם מתחייבים להשקיע בסטארט-אפ שלכם. היו מוכנים לספק להם את כל מסמכים הנדרשים תוכנית העסקית, תחזיות פיננסיות, אסטרטגיית שיווק, מחקר שוק, הסכמים משפטיים ומידע על הצוות שלכם. אם תבצעו הכנה איכותית, יחד עם ה-CFO שממלא תפקיד קריטי בבדיקת נאותות, אתם תוכיחו את המקצועיות והשקיפות שלכם, ותגבירו את האמינות שלכם בעיני משקיעים פוטנציאליים.

נהלו משא ומתן בחכמה

כאשר מגיע הזמן למשא ומתן על תנאי ההשקעה, ודאו שאתם מבינים היטב את ההשלכות של ההסכם. מונחי מפתח שיש לקחת בחשבון כוללים הערכת שווי, בעלות על הון, זכויות משקיעים וכל מושב פוטנציאלי במועצת המנהלים. פנו לייעוץ משפטי ופיננסי כדי להבטיח שהתנאים הוגנים ומתאימים למטרות ארוכות הטווח של הסטארט-אפ שלכם.

גיוס seed הוא שלב קריטי במסע הסטארט-אפ שלכם, וזו ההשקעה שתעניק לכם את ההון הדרוש כדי להפוך את הרעיון שלכם למציאות. הקיפו עצמכם בצוות חזק, שמובל ע"י CFO מקצועי. אל תשכחו, השקעה אינה קשורה רק למימון – היא עוסקת בבניית קשרים עם אנשים המאמינים בחזון שלכם ומושקעים בהצלחה שלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל