back arrow חזרה לקורסים

סמנכ”ל כספים בסטארטאפ: המאסטר בקשרי משקיעים

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • יונ 16, 2023
  • |
  • 2 min.

בזמן שיזמים מתמקדים בבניית מוצרים ושירותים חדשניים, סמנכ"ל הכספים (CFO) יחד עם המנכ"ל (CEO) הם הפנים הפיננסיות של הסטארט-אפ מול המשקיעים. קשרי משקיעים (IR) זו אחריות ניהולית אסטרטגית הכרחית לשגשוג הסטארט-אפ. אז איך בדיוק סמנכ"ל כספים בסטארטאפ עוזר לכם להשיג את המימון הנחשק?

סמנכ"ל כספים בסטארטאפ מכיר את המשקיעים

אחד מתפקידיו של סמנכ"ל הכספים בסטארט-אפ הוא להיכנס למוחם של המשקיעים על ידי מחקר מעמיק. הוא יבצע מחקר על סגנונות ההשקעה, ההעדפות והקווים האדומים שלהם. האם הם מעדיפים השקעות צמיחה או השקעות ערך? מה הציפייה שלהם לעתיד הסטארט-אפ? על ידי היכרות מעמיקה עם המשקיעים, תוכלו לבנות תכנית קשרי משקיעים מדויקת.

סמנכ"ל כספים עוזר בבניית תכנית IR

תכנית קשרי משקיעים (IR) מפורטת היא המפתח להתפתחות הסטארט-אפ. קשרי משקיעים, הם התהליך שבו חברות מנהלות את מערכות היחסים שלהן עם משקיעים. תוכנית IR יעילה יכולה לעזור לסטארט-אפ לגייס הון, לבנות קשרים בתעשייה ולהפוך את הסטארט-אפ לאטרקטיבי יותר עבור משקיעים פוטנציאליים. ישנם כמה עקרונות חשובים בתוכנית IR מוצלחת:

  1. שקיפות: הכלל הראשון של IR הוא שקיפות. CFO חייב לספק למשקיעים מידע מדויק ועדכני על הסטארט-אפ, על הביצועים הפיננסיים והתוכניות שלו לעתיד.
  2. תקשורת קבועה: IR אינו אירוע חד פעמי. מדובר בתהליך מתמשך של תקשורת בין הסטארט-אפ למשקיעים שלו. סטארט-אפ צריך ליצור ערוצי תקשורת קבועים, כמו שיחות רווח רבעוניות, ימי משקיעים ופגישות אחד על אחד.
  3. זמינות: המשקיעים צריכים להרגיש בטוחים שהשאלות והחששות שלהם נשמעות ומטופלות במהירות ובמקצועיות.
  4. ניהול ציפיות: למשקיעים יש ציפיות שונות מסטארט-אפים שונים. חשוב לסטארט-אפ לנהל את הציפיות הללו על ידי הצבת יעדים ריאליים ומתן עדכונים שוטפים על ההתקדמות.
  5. בניית מערכת יחסים: IR עוסק בבניית מערכות יחסים. חברות צריכות להתמקד בפיתוח קשרים ארוכי טווח עם משקיעים מפתח, במקום פשוט לנסות לגייס כסף מכמה שיותר משקיעים. מערכות יחסים אלו צריכות להיות מבוססות על אמון וכבוד הדדי.

סמנכ"ל כספים מקצועי יוודא שהתוכנית יוצאת לפועל

בניית תוכנית IR לסטארט-אפ זה לא מספיק, צריך לגם לבצע אותה. סמנכ"ל כספים יוודא שתוכנית קשרי המשקיעים מבוצעת לפי התכנון. הערך של הסטארט-אפ מושפע באופן ישיר מקשרי המשקיעים. התנהלות בריאה ושקופה עם המשקיעים תיצור קשרים של אמון ותמיכה איתם. יחסים אלה יעזרו לכם להמשיך להתפתח בראש שקט.

האם סמנכ"ל כספים חייב להיות אינהאוס?

במקרים רבים, בעיקר בסטארט-אפים בשלבי גיוס מוקדמים, גיוס של מחלקת כספים פנימית היא הוצאה גדולה עבור סטארט-אפ. הפתרון אליו פונים סטארט-אפים רבים הוא גיוס סמנכ"ל כספים וצוות תומך במיקור חוץ. כלומר, סמנכ"ל כספים חיצוני.

בהקשר של קשרי משקיעים, סמנכ"ל כספים חיצוני מביא כמה יתרונות משמעותיים. הניסיון של סמנכ"ל הכספים ועבודה שלו מול  מגוון רחב של חברות ומשקיעים עוזר בזיהוי מדויק של סוגי המשקיעים הנכונים בהתאם לשלב ההתפתחותי של הסטארט-אפ. בנוסף, לרוב סמנכ"ל כספים חיצוני מגיע עם קשרים בתעשייה שיכולים לקדם תהליכים וליצור חיבורים כלכליים פוריים.

מהם תחומי האחריות הנוספים של סמנכ"ל כספים בסטארטאפ?

קשרי משקיעים הוא מרכיב חשוב בתהליך הצמיחה של סטארט-אפ, אך סמנכ"ל כספים עושה הרבה מעבר. בין התפקידים העיקריים של סמנכ"ל כספים בסטארט-אפ הם:

  • תכנון פיננסי
  • ניהול סיכונים פיננסים
  • מעקב אחר תזרים המזומנים וההוצאות
  • טיפול בנושאי השקעות ומיסוי
  • ניהול מדיניות חשבונאית ופיננסית
  • סיוע בפיתוח העסק
  • דיווח על ביצועים פיננסיים לדירקטוריון ועוד.

על כל אחד מתחומי האחריות הללו אפשר להרחיב ולפרט. הרשימה החלקית הזו רק מדגישה את החשיבות של סמנכ"ל כספים מיומן ומקצועי לסטארט-אפים. בחרו את סמנכ"ל הכספים שלכם בקפידה. יחד אתו תוכלו להצמיח ולנהל את הסטארט-אפ שלכם בביטחון.

 

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל