back arrow חזרה לקורסים

גיוס חוב, או גיוס הון? הדרך הנכונה למימון הסטרטאפ שלכם

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • אפר 18, 2024
  • |
  • 3 min.

יזמי הייטק חדשים ודאי נתקלים בקושייה הזו לא מעט: מהי הדרך הנכונה להשיג את הכסף שיתמוך בצמיחה של החברה שלנו? עושים לכם סדר.

בתור אנשי הייטק, אתם ללא ספק מבינים את החשיבות של מימון הסטרטאפ שלכם באופן הנכון ביותר עבורכם. מדובר בנושא בוער, שחשוב להחליט עליו כבר בשלבים המוקדמים של הקמת החברה שלכם. הבחירה בין גיוס הון או גיוס חוב הולכת להשפיע באופן ישיר על המבנה העסקי שלכם, תזרים המזומנים והאסטרטגיה הכוללת של הפעילות שלכם.

לכן, חשוב להבין לעומק את השיקולים והשלכות של כל אחת מהאפשרויות, על מנת לקבל החלטה מושכלת ומותאמת למימון הסטרטאפ שלכם.

גיוס הון: ההיבטים החיוביים והשליליים

גיוס הון (Equity) הוא אפשרות למימון הסטרטאפ שלכם על ידי הנפקת מניות או חלקים בבעלות לשותפים ומשקיעים חיצוניים. יתרון מרכזי של גיוס הון הוא שהכספים שנאספים אינם מחייבים פירעון – כלומר, אין צורך להחזיר את הסכומים שגויסו.

כך, גיוס הון מאפשר לבעלי הסטרטאפ לשמר את הנזילות הפיננסית, ולהקצות משאבים לפיתוח העסק והרחבתו. בנוסף, שיתוף המשקיעים החיצוניים עשוי להביא איתו ידע, ניסיון ותמיכה חשובים להצלחת הסטרטאפ שלכם.

עם זאת, גיוס הון כרוך במחיר משמעותי – פריסת חלק מהבעלות על העסק על פני גורמים רבים. כשמשקיעים חיצוניים נכנסים כשותפים, הם זוכים לזכויות מסוימות בקבלת ההחלטות ובחלוקת הרווחים. בנוסף, התהליך עלול להיות ממושך ויקר יותר מתהליכי גיוס הון אחרים, והוא כולל עלויות הנפקה וייעוץ משפטי וכלכלי גבוהות יחסית.

גיוס חוב: מה כדאי לקחת בחשבון?

האפשרות השנייה למימון הסטרטאפ שלכם, וההוצאה שלו לדרך היא גיוס באמצעות לקיחת הלוואות מגורמים חיצוניים כמו בנקים או קרנות הון סיכון והשקעה בטכנולוגיה. יתרון מרכזי של גיוס חוב הוא שבעלי הסטרטאפ שומרים על השליטה המלאה בעסק, ללא צורך לחלוק בעלות עם עוד אנשים.

עם זאת, גיוס חוב מתאפשר לרוב לחברות שיש להן הוכחת שווי, ולא מיועד לחברות בתחילת דרכן ללא הוכחת תזרים חיובי. גיוס החוב יכול להתבצע כנגד מחזור ההכנסות של החברה, בגובה של עד 80% מסך ההכנסות החודשיות של החברה. בהתאם לגודל ולביסוס הכלכלי של החברה, יכול להתאפשר גיוס חוב בגובה של עד 50% מסך ההכנסות השנתיות של החברה (לאלו שמצליחות להוכיח רווחיות).

כמו כן, יש מונח נוסף שכדאי להכיר: Venture Lending. אמנם אין הרבה חברות שיודעות לתת סוג כזה של הלוואה, אבל מדובר במוצר מדהים שקיים בעולמות גיוס החוב. דרך ה-Venture Lending מגייסים חוב ללא ערבות אישית, שמאריך עד כחצי שנה את אורך חיי החברה בהתאם לקצב שריפת המזומנים. היתרון המשמעותי של ההשקעה הזו היא שהיא לא נספרת כאקוויטי, ולכן מדובר בנתיב מומלץ מאוד לחברות שהן בתהליכי צמיחה.

על אף היתרונות הרבים, לגיוס חוב יש גם חסרונות משמעותיים. גיוס כזה, מן הסתם, כרוך בהחזרי תשלומים חודשיים של קרן וריבית, מה שעלול להוות עומס משמעותי על תזרים המזומנים של החברה שלכם, במיוחד בשלביה הראשונים. "חשוב לציין כי לחוב שמגויס לחברות, למשל, דרך הלוואה מהבנק, צריכה להיחתם ערבות אישית של בעלי החברה", מסביר מנכ"ל דה פאונדרס אביעד שורק, "לכן, רוב הסטרטאפים בוחרים שלא לבחור בדרך הזו".

אז מה יותר מתאים לכם?

בסופו של דבר, ההחלטה האם לגייס הון או חוב חייבת להיות מושכלת ומותאמת לצרכי הסטרטאפ שלכם. בדרך למימון הסטרטאפ שלכם וגיוס ההון הנדרש להצלחת החברה, עליכם לשקול את כלל השיקולים הספציפיים שקשורים אליה, כולל מבנה ההון, תזרים המזומנים, אסטרטגיית הצמיחה והיעדים ארוכי הטווח שלכם.

לסיכום, חלק עשויים לגרוס כי עבור סטרטאפים צעירים בראשית דרכם, גיוס הון עשוי להיות אופציה מועדפת, כיוון שהוא מאפשר להשיג משאבים מבלי להיכנס להתחייבויות פיננסיות. אולם, גיוס חוב יכול להיות הפתרון המתאים יותר במקרים בהם הסטרטאפ כבר הוכיח את עצמו ונמצא בשלב מתקדם יותר של צמיחה.

"יש גם אפשרות שלישית של שילוב של חוב ואקוויטי, בו נהנה הסטרטאפ מכל העולמות, וניתן לשחק עם תזרים כדי לתמוך בצמיחה", מוסיף שורק. "חברות שיש להן מקור הכנסה יציב עם קצב צמיחה חיובי, צריכות לשקול בחיוב לגייס חוב, ולא צריכות בהכרח לחלק מניות או לגייס אקוויטי. השילוב הזה יכול בעיניי להיות מפתח מרכזי להצלחה שלהן".

בכל מקרה, עליכם היזמים להבין לעומק את ההשלכות ארוכות הטווח של כל אחת מהאפשרויות, ולקבל החלטה שתתמוך במימוש היעדים ארוכי הטווח שלכם.

מי צריך לקבל את ההחלטה?

בהקשר זה, סמנכ"ל הכספים (CFO) ממלא תפקיד מרכזי בקבלת ההחלטות על אופן המימון של הסטרטאפ שלכם. בתור יועץ אסטרטגי, הוא יכול להעריך את צרכי המימון הספציפיים שלכם, ולייעץ לאיזו דרך כדאי לפנות.

בנוסף, סמנכ"ל הכספים אחראי על ניהול תזרים המזומנים והנזילות, על מנת להבטיח שלחברה יש המשאבים הדרושים לעמוד בהתחייבויותיה, ולעמוד ביעדים שהציבה לעצמה על מנת להגיע למיילסטון הבא בצורה האופטימלית ביותר, בשמירה על נזילות להמשך הפעילות והצמיחה. במקביל, הוא מופקד על הדיווח הפיננסי, הפיקוח והציות לנורמות, ומנהל את תהליכי גיוס ההון או ההלוואות.

הבעיה היא, שלרוב, לחברות צעירות אין תקציב משמעותי שיוכל להחזיק מחלקה פיננסית ו-CFO. במקרים כאלו כדאי לנסות להתייעץ עם דה פאונדרס, שדואגת לכל תכולות התפקיד של מנהל כספים – כשירות (As a service). במקום לשלם משכורות גבוהות לאנשי פיננסים מנוסים, תוכלו לנהל את הכל במקום אחד, כדי לקבל תוצאות מקסימליות לחברה שלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל