back arrow חזרה לקורסים

גיוס הון לסטארט-אפ: מהן האפשרויות ואיך מגייסים הון בצורה נכונה?

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • דצמ 25, 2023
  • |
  • 2 min.

גיוס הון עבור הסטארט-אפ שלכם יכול להיות פעולה מרתיעה ומורכבת, במיוחד אם אתם חדשים בעולם ההון סיכון ומימון עסקי. בין אם אתם מתכננים את סבב הגיוס הראשון שלכם, בוחנים חברות הון סיכון, או פשוט מחפשים להבין את היסודות של גיוס הון, כאן תוכלו לקבל בסיס על הדרכים השונות לגייס הון לסטארט-אפ.

איך לגייס הון: גיוס חוב או גיוס הון עצמי?

קיימות שתי שיטות עיקריות לגיוס כספים: גיוס חוב וגיוס הון עצמי.

גיוס חוב

גיוס חוב כולל הלוואה של כספים ממקור חיצוני. לרוב גיוס חוב מתבצע מול בנקים, מוסדות פיננסיים או מלווים פרטיים. בגיוס חוב ישנה התחייבות חוזית להחזר הכספים בתוספת ריבית על פני תקופה מוגדרת. גיוס חוב אינו כולל מכירה של אחזקות בעלות ובכך שומר על אוטונומיה ושליטה של היזמים בסטארט-אפ.
יש לציין שלא ניתן לגייס חוב לחברות ללא הכנסות כלל.

גיוס הון עצמי

הוא כולל גיוס כספים על ידי מכירת מניות של החברה. גיוס הון עצמי מאפשר לסטארט-אפ להזרים כספים ללא חובה להחזר מיידי, אך כרוך בוויתור של אחוזי שליטה בסטארט-אפ והופך את החברה נתונה להשפעה של משקיעים וקרנות שונות.

איך לגייס הון לסטארט-אפ: 5 אפשרויות גיוס הון

1. Bootstrapping: מימון עצמי

Bootstrapping הוא תהליך מימון עצמי של הסטארט-אפ. תהליך מימון שכזה טומן בחובו שימוש בחסכונות שלכם או בהכנסות שהעסק מייצר כדי לכסות את ההוצאות הראשוניות. זה אולי לא נשמע אידיאלי, אבל זה כנראה הדרך הקלה ביותר לגייס הון ראשוני לסטארט-אפ. שיטה זו מספקת שליטה מלאה אך עשויה להגביל את פוטנציאל הצמיחה שלכם.

2. מימון המונים

פלטפורמות מימון המונים מאפשרות לגייס הון ממספר רב של אנשים. זוהי אפשרות מצוינת עבור מוצרים או פרויקטים הפונים לשוק רחב ומגוון של צרכנים. כמובן שקיים סיכון לסטארט-אפ במקרה שבו לא הצלחתם להשיג את יעדי המימון.

3. השקעות אנג׳ל

משקיעי אנג׳ל הם אנשים בעלי הון שבדרך כלל מממנים עסקים לבד אך לפעמים מצטרפים למשקיעי אנג׳ל אחרים לעשות זאת. לעתים קרובות אנג׳לים מביאים איתם מומחיות וקשרים שיכולים להיות בעלי ערך רב. ראיתם פעם את התוכנית הכרישים? כך יכול להיראות פיץ׳ בפני משקיע אנג׳ל – אז וודאו שיש לכם תוכנית עסקית מוצקה ומוכנה, עם כל המידע הפיננסי המרכזי בהישג יד. חשוב לזכור שכל השקעה של אנג׳ל מפזרת את השליטה בסטארט-אפ אז יש להכניס משקיעים בתבונה.

4. קשרים אישיים

אולי לא תרגישו בנוח לבקש כסף מחברים ובני משפחה, אבל לפי Fundable, כ-38% ממייסדי סטארט-אפים מדווחים על גיוס כסף דרך קרוביהם. בנוסף, על פי הדיווחים, חברים ובני משפחה משקיעים יותר מ-60 מיליארד דולר בשנה. עם זאת, ערבוב משפחה ועסקים עשוי להוסיף לחץ לתהליך גיוס ההון. חשוב לנסח את ההסדרים הללו ולהכין תוכנית פירעון ברורה כדי לשמור על קשרים אישיים.

5. קרנות הון סיכון

קרנות הון סיכון הן ארגונים המשקיעים בסטארט-אפים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה. משקיעי הון סיכון נוטים להשקיע בסטארט-אפים בוגרים יותר מאשר משקיעים אנג׳לים, ולפעול מתוך חברה, במקום לעבוד לבד. בהשוואה לאנג'לים, חברות הון סיכון משקיעות באחוז נמוך יותר של עסקים שמבקשים מימון – אך כאשר הן עושות זאת, הן בדרך כלל משקיעות יותר כסף. קרנות הון סיכון מעצימות את סיכויי הצמיחה של הסטארט-אפ אך דורשות תהליך בדיקת נאותות קפדני ולוקחות שליטה על אחוזים ממנו.

גיוס הון לסטארט-אפ: היו מוכנים

להכיר את האפשרויות השונות לגיוס הון זה התחלה טובה, אך צריך לדעת איך להתכונן לכל אחת מהן. כל שיטת גיוס מצריכה אסטרטגיה אחרת, ולרוב תבחרו לעשות שילובים בין מספר שיטות גיוס הון. אנחנו ב-The-Founders מבינים את החשיבות הגדולה והאתגר שבשלבי גיוס ההון השונים ועוזרים לסטארט-אפים בכל אחד מהם.

גם לאחר גיוס הון מוצלח חשוב לדעת איך להתנהל עם הכסף שלכם בצורה נכונה ומחושבת. ב- The-Founders אנחנו עוזרים לכם לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח לגיוס וניהול נכון של הכסף המגויס. בזכות פעולות הכרחיות כמו גידור מט״ח, הכנה לבדיקת נאותות, חיזוק קשרי משקיעים, בקרה תקציבית ועוד, תוכלו לנהל בצורה מיטבית את סבבי הגיוס שלכם ואת ההון שאתם משיגים במהלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל