back arrow חזרה לקורסים

על ההבדל בין גיוס הון לגיוס חוב בסטארט-אפים

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • דצמ 18, 2023
  • |
  • 3 min.

גיוס הון וגיוס חוב הם שתיים מצורות המימון הנפוצות ביותר לסטארט-אפים. בעוד ששתיהן יכולות להיות נכונות עבור סטארט-אפים, ישנם כמה הבדלים מרכזיים בין השתיים שיש לקחת בחשבון לפני קבלת החלטה לאיזה סוג של מימון נכון לחברה. כאשר השיקול שצריך להוביל בתהליך זה, הוא השלכות ארוכות הטווח של ההחלטה.

גיוס הון: צמיחה באמצעות הון כנגד מניות

הוא כרוך במכירה של חלק מבעלות הסטארט-אפ למשקיעים חיצוניים בתמורה לכסף. גיוס הון לרוב מתבצע בסבבי גיוס.
סבב הגיוס הראשוני ביותר נקרא Pre-Seed זה השלב המוקדם ביותר לסטארטאפ ומה שמאפיין אותו לרוב הוא העדר מוצר עובד. כלומר יש רעיון וצריך כסף על מנת להתחיל לעבוד על הוכחת ההתכנות שלו.
בשלב זה רוב ההשקעה תגיע ממקורות הון כמו תוכניות אקסלרציה או חברים ומשפחה (FFF).

שלב ה-Seed – לרוב מדובר על שלב שבו עובדים על השלמת ה-POC (הוכחת היתכנות) או על MVP (מוצר מינימלי) והגיוס נועד להגדיל את המפגש בין המוצר לשוק היעד והלקוחות. כלומר זה השלב שבו עוברים מהתמקדות בעיקר בחלק הטכנולוגי למפגש של המוצר על השוק.

סבבי גיוס מתקדמים מתחילים ב-Round A וממשיכים להיספר בכל סיבוב השקעה. בסבבי הגיוס הללו, משקיעים מזרימים הון בתמורה למניות. השקעות כאלה מגיעות לרוב מאנג'לים, קרנות הון סיכון, ובשלבים מתקדמים יותר באמצעות הנפקות ציבוריות (Initial Public Offerings).

אחד היתרונות העיקריים של גיוס הון הוא הזרמת כספים ללא חובת החזר, דבר המאפשר לסטארט-אפים למנף את המומחיות והרשתות של משקיעים, תוך טיפוח שותפויות אסטרטגיות מעבר לתרומות כספיות בלבד.

כלומר במידה והחברה נסגרת הכסף שהושקע בחברה לא חוזר למשקיעים. המשקיעים מחזיקים מניות חברה שיכולות להניב רווח משמעותי אך מגלמות סיכון גבוהה.

בשל הסיכון הגבוהה בהשקעה מהסוג הזה, גיוס הון כולל מורכבות של הערכת שווי, משא ומתן, וויתור על שליטה בחברה, ושיקולים שעלולים להשפיע על גורל החברה. יתרה מכך, הציפיות של המשקיעים לתשואות משמעותיות עשויות להפעיל לחץ על החברה להשיג צמיחה מהירה, שעלולה להוביל להתמקדות ברווחים קצרי טווח על פני אסטרטגיה ארוכת טווח.

גיוס חוב: מינוף באמצעות הלוואות

גיוס חוב כולל הלוואות של כספים ממקור חיצוני, בדרך כלל מבנקים, מוסדות פיננסיים או מלווים פרטיים. בניגוד למימון החברה באופן הוני, גיוס חוב אינו כרוך במכירת אחזקות בעלות. במקום זאת, ההלוואה כרוכה בהתחייבות חוזית להחזיר את הכספים הלווים בריבית על פני תקופה מוגדרת.

האתגר בגיוס חוב הוא הצורך להוכיח את היכולת להחזיר את החוב, בין אם בערבות אישית של בעלי החברה ובין ביכולת ההחזר של החברה אשר צריכה להוכיח שיש לה יכולת הכנסה ורווחיות שיצדיקו את הגיוס וניהול הסיכונים של הגוף המלווה.

היתרון של גיוס החוב טמון באוטונומיה שהוא מאפשר למייסדים לשמור לעצמם.. גיוס חוב הוא פתרון טוב עבור סטארט-אפים שמחפשים לשמור על שליטה רבה ככל האפשר על הפעילות שלהם. יתרון נוסף של מימון חוב עבור סטארט-אפים הוא שלעתים קרובות קל ומהיר יותר להשיגו מאשר מימון הון.

עם זאת, גיוס חוב מציב אתגרים משלו. למימון חוב יש בדרך כלל תקופת החזר קצרה יותר ממימון הון. בנוסף, במקרה של קשיים בתזרים המזומנים או מיתון כלכלי, מימוש חוב עלול להלחיץ את בריאותה הפיננסית של החברה, שעלול להוביל לפשיטת רגל אם לא מנוהל בצורה מושכלת.

איך לבחור בין גיוס חוב לגיוס הון?

ההחלטה לבחור בגיוס הון או חוב תלויה בגורמים רבים, כולל שלב הסטארט-אפ, מסלול הצמיחה שלו, ויעדים אסטרטגיים ארוכי טווח. סטארט-אפים רבים נוקטים בגישה היברידית, המשלבת אסטרטגית את שתי שיטות המימון כדי לייעל את המימון שלהם.

בחירת אופן הגיוס כוללת הערכת הצרכים שלכם, מחקר האפשרויות הזמינות, השוואת ריביות, תנאי ההחזר ועוד. אם אתה עדיין לא בטוח לגבי סוג המימון המתאים לעסק שלכם, חשוב לפנות לייעוץ פיננסי מקצועי שיוכל לספק הנחיות לגבי מקורות המימון השונים הזמינים וכיצד כל אחד מהם יכול להועיל לסטארט-אפ שלכם. בבחירת סוג הגיוס, אנחנו ב-The-Founders מסייעים לסטארט-אפים להבין את דרך המימון הנכונה ביותר בשבילם. CFO במיקור חוץ של The-Founders יביא לשולחן את הניסיון העשיר והידע שלו על מנת להתאים לכם מימון אידיאלי.

גיוס חוב וגיוס הון – מעבר לשיקולים פיננסיים

הניואנסים בין גיוס הון לגיוס חוב בסטארט-אפים הם הרבה מעבר למנגנונים פיננסיים. הם מייצגים בחירות אסטרטגיות שמעצבות את המסלול, הבעלות והסיכון של המיזם. על ידי הבנת ההבדלים ביניהם, מייסדים ויזמים יכולים לקבל החלטות מושכלות בהתאם ליעדים העסקיים שלהם, ולהבטיח צמיחה ויציבות פיננסית באקוסיסטם התחרותי.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל