back arrow חזרה לקורסים

הטעות הפיננסית שאתם לא רוצים לעשות בסטארט-אפ שלכם

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • דצמ 3, 2023
  • |
  • 2 min.

תראו, אנחנו מכירים יזמים. כשיוצאים למסע הקמה של סטארט-אפ, הריגוש והאדרנלין מתדלקים את החלומות, מציתים חדשנות ומעיפים את השאיפות לכוכבים. הניסיון שלנו בעבודה עם סטארט-אפים לימד אותנו שהרצון העז (והמובן) להתקדם בכל הכוח, מוביל לעיתים ל- הטעות הפיננסית שיכולה לעלות ביוקר – עדכון תכוף של התקציב בהתאם לתוצאות בפועל. בעוד שהרצון להתאים את המשאבים של הסטארט-אפ למציאות הוא חשוב, ההתאמה הפזיזה מדי של התקציבים עלולה להוביל לסיכון של האסטרטגיה הפיננסית של הסטארט-אפ וכך לסכן את ההצלחה שלו.

למה אנחנו מתכוונים?

נניח שאתם מנכ״לים של סטארט-אפ דמיוני בשם TechFutureAI, המוצר שלכם הוא פלטפורמת מעורבות לקוחות מבוססת AI. אתם חווים עלייה בלתי צפויה בהכנסות בעקבות קמפיין מדיה חברתית ויראלי. השטף הפתאומי של לקוחות שנרשם לשירותי הפרימיום שלכם עולה על תחזיות ההכנסות הרבעוניות ב-50%. אתם בהיי, ובצדק, פותחים שמפניה במשרדים, ומחליטים למנף את ההזדמנות עם הערכה מחודשת של הקצאות התקציב שלכם. אתם מגדילים את תקציב שדרוג השרתים, מגייסים עובדים או מרחיבים את תקציב השיווק. כל זה מתוך מחשבה שזו גישה פרואקטיבית, שמסתגלת במהירות לשינויים בשוק. לא נשמע כל כך נורא, אז איפה הבעיה?

מה קורה כשהבועה מתפוצצת?

במבט ראשון, הדחף לעדכון של תקציבים מובן. הקצב המהיר של שגרת הסטארט-אפ דורש הסתגלות. עם זאת, הסכנה טמונה בוויתור על השליטה והאסטרטגיה שהשקעתם חודשים לתכנן לטובת השינויים הפתאומיים והבלתי צפויים של השוק. בלי לשים לב אתם הופכים את הסטארט-אפ למגיב ולא מנהל.

אם נחזור לסטארט-אפ המרגש שלכם TechFutureAI, ההצלחה המהירה והשינויים שביצעתם בתקציב מביאים לשתי בעיות עיקריות:

1. מיקוד קצר טווח על פני אסטרטגיה ארוכת טווח

תגובה חפוזה לעליות הפתאומיות בהכנסות עשויה להוביל אתכם להתמקד בתיקונים מיידיים קצרי טווח, מעין ״כיבוי שריפות״ בלתי פוסק. הקצאת יתר של משאבים בתגובה לעלייה זמנית עלולה להזניח את היעדים האסטרטגיים ארוכי הטווח. סטארט-אפ מצליח צריך להיות מונחה על ידי חזון, אסטרטגיה ותקציב ארוך טווח המשמשים כמצפן. אם תעסקו בהתאמה מתמדת לשינויים חיצוניים לא תצליחו להגיע לצמיחה פנימית.

2. הקצאת משאבים שגויה

אידיאלית, הקצאת משאבים מתבצעת תוך מחשבה מעמיקה ואסטרטגית. הקצאה מהירה של משאבים תקציביים ללא אסטרטגיה עלולה להוביל לטעויות שיעלו לכם ביוקר. לדוגמא, בזכות ההצלחה הרגעית של TechFutureAI, אתם מגייסים לסטארט-אפ עוד כוח אדם. כעבור חודשיים אתם מגלים שמספר הלקוחות נשאר יציב והרישום לשירותי הפרימיום קטן. אתם מוצאים את עצמכם עם עודף של כוח אדם, שמשמעותו עודף של הוצאות שכר שמצריך פיטורים. באותה מידה אם השקעתם משאבים בשדרוגי שרתים מבלי לקחת בחשבון מדרגיות עתידית, זה עלול להוביל לחוסר יעילות או הוצאה מיותרת כשהגל מתייצב. כל אלה פוגעים ביציבות של הסטארט-אפ.

איך אפשר להימנע מעדכון תכוף של התקציב?

המהות של ניהול פיננסי מוצלח של סטארט-אפים נעוצה באיזון עדין בין התאמה להווה ושמירה על אסטרטגיה לעתיד. אמנם תגובה מהירה היא חשובה, אך חיוני באותה מידה לשמור על מסלול יציב לעבר יעדים מוגדרים מראש. כך סטארט-אפים יכולים להימנע מהסכנות של התאמה תקציבית מוגזמת:

  • חזון אסטרטגי: הגדירו אבני דרך ברורות וניתנות להשגה והתאימו תקציבים ליעדים אלו. במקום להגיב לכל תנודה, העריכו כיצד כל שינוי מתיישב עם החזון שלכם לטווח הארוך.
  • הערכה תקופתית: הגדירו מרווחי זמן קבועים להערכות פיננסיות מקיפות. לא הערכה חודשית, אלא סקירות רבעוניות או חצי שנתיות מתוזמנות. כך מתאפשרת צבירת נתונים משמעותית יותר וקבלת החלטות מושכלת.
  • מקרים ותגובות: תצפו הפתעות פוטנציאליות ותכינו תוכניות מגירה, כך תהיו מוכנים ולא תגיבו באימפולסיביות.
  • החלטות מונחות נתונים: הסתמכו על נתונים וניתוחים מקצועיים כדי להחליט על התאמות תקציב.
  • תקשורת ושיתוף פעולה: תקשורת פתוחה בתוך הצוות היא מפתח להצלחה, היו פתוחים לשמוע ולהתייעץ.

הניסיון שלנו ב-The-Founders עם סטארט-אפים לימד אותנו שקל מאוד ליפול לעדכון תקציב תכוף ולהוביל את הסטארט-אפ לחוסר יציבות ולקשיים כלכליים. בשירותים הפיננסיים שאנו מעניקים לסטארט-אפים אנו מקפידים על בניית אסטרטגיה פיננסית וניהול הדוק וצמוד שלה. האיזון העדין בין עמידה באסטרטגיה הפיננסית לבין התאמה לשינויים היא זו שהופכת את הסטארט-אפ שלכם למכתיב מציאות, ולא להפך.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל