back arrow חזרה לקורסים

כך תנהלו נכון את הכספים בסטארטאפ שלכם ב-2024

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • דצמ 3, 2023
  • |
  • 2 min.

שנת 2024 בפתח ורצינו לתת לכם את האינפוט של The-Founders על התמודדות עם האתגרים והאפשרויות של ניהול כספים בסטארט-אפ. הקצב המסחרר של עולם הסטארט-אפים, עם המציאות המשתנה תכופות יכולים לבלבל יזמים שאינם מנוסים באופן ניהול הכספים ותזרים המזומנים. תמצתנו לכם מספר תובנות- כך תנהלו נכון את הכספים שלכם שיעזרו לכם לעבור את 2024 בהצלחה.

לא להתפזר – מקדו את התקציב באבני הדרך שהגדרתם

אינספור סטארט-אפים נותנים עדיפות למהירות על פני דרך. הם שוכחים דבר חשוב, אם נפלת לתהום זה משנה כמה מהר הגעת אליה? בשירותים הפיננסיים שאנחנו מספקים לסטארט-אפים אנחנו תמיד מדגישים – אבני הדרך וה- KPIs שהגדרתם הם קודש, ואסטרטגיה פיננסית ארוכת טווח היא המפתח להצלחה.

חברות סטארט-אפ מתמודדות לעתים קרובות עם הפיתוי לפזר כספים ב-״כיבוי שריפות״, שינויים לא צפויים או הזדמנויות מיידיות. עם זאת, פיזור כזה של התקציב פוגע ביציבות של הסטארט-אפ, מוביל להוצאות מיותרות או להקצאת משאבים שגויה. לכן אבני דרך הן כוכב הצפון של הסטארט-אפ לעבר מטרות העל שלו.

דמיינו שאתם שותלים עץ תפוחים בגינה, למדתם ותכננתם איך לגדל אותו בצורה הטובה ביותר. כמה שבועות לפני שתכננתם לקטוף, אתם כבר רואים תפוח קטן על העץ. ההתלהבות מנצחת ואתם קוטפים אותו. עם מה יצאתם? תפוח קטן וחמוד עם טעם בוסרי. לעולם לא תדעו את הטעם של התפוח שלכם בשיא בשלותו.

גישה פיננסית ממוקדת באבני הדרך שלכם, עמידה ב KPIs ובתקציב שקבעתם מראש עוזרת לכם ליהנות מהסטארט-אפ שלכם בשיא בשלותו.

תקדימו תרופה למכה: בקרה מונעת

הגישה המסורתית לניהול פיננסי כוללת לעתים קרובות התנהלות תגובתית – ביצוע ביקורות לאחר ההוצאה או ניסיון לחזור למסלול הנכון לאחר שנגרם הנזק. אנחנו ב-The-Founders דוגלים בשינוי הפרדיגמה – התקדמות לעבר בקרה מונעת.

ריכוזיות גדולה על הוצאות והקמת פרוטוקול אישור לפני הוצאות הם המגן שלכם מפני ניהול פיננסי כושל. כאשר יש בקרה מוקפדת על ההוצאות, סטארט-אפים יכולים להפחית את הסיכונים הכרוכים בהוצאות יתר או השקעה במיזמים שאינם מתאימים למטרותיהם. עמדה פרואקטיבית זו מאפשרת פיקוח פיננסי טוב יותר, מטפחת תרבות של אחריות וזהירות בתוך הארגון.

בדיוק כמו שתרצו להתקין מערכת אבטחה בבית שלכם כדי למנוע פריצות, כך תרצו לטפח בקרה מונעת בסטארט-אפ שלכם כדי למנוע הפסדים.

יישום מעשי של ניהול כספים נכון

כדי ליישם את התובנות תצטרכו לפעול בצורה אסטרטגית ומחושבת:

1. תקציב ממוקד אבני דרך:

  • הגדרת אבני דרך אסטרטגיות: תתחילו בזיהוי ובהתוויה יסודיים של אבני הדרך העיקריות החיוניות לצמיחת הסטארט-אפ שלכם בשנת 2024. אבני דרך אלו צריכות להיות ספציפיות, ניתנות למדידה, ניתנות להשגה, רלוונטיות ומוגבלות בזמן (SMART).
  • הקצאת משאבים בהתאם: התאימו את המשאבים הפיננסיים שלכם בקפדנות עם אבני הדרך הללו. כל הקצאת תקציב צריכה לתרום ישירות להשגת אבני דרך אלו. בין אם מדובר בפיתוח מוצר, הרחבת שוק או הגדלת צוות, כל הוצאה צריכה לשרת מטרה ברורה הקשורה ליעדים אלו.

2. הקמת בקרה מונעת:

  • תהליך אישור הוצאות ריכוזי: הקימו מערכת מרכזית לאישור הוצאות. כך תוכלו לקיים נוהל שבו כל הוצאה מתוכננת עוברת הערכה יסודית ודורשת אישור. פיקוח מרוכז זה מבטיח שכל ההוצאות תואמות את החזון והיעדים של החברה.
  • תרבות משולבת של אחריות: חשוב לטפח תרבות שבה אחריות פיננסית מוטבעת בכל רמה של הארגון. תעודדו שקיפות ואחריות בהחלטות הוצאות על ידי שיתוף של גורמים רלוונטיים בתהליך האישור. גישה זו לא רק מחזקת את הניהול הפיננסי אלא גם משרה תחושת שייכות בקרב העובדים.

דרך האמצע של הניהול הפיננסי

אלה רק מספר דוגמאות שבעזרתן, יישום שלהן תוכלו לדעת שהסטארט-אפ שלכם עומד איתן ושאתם פועלים מתוך מחשבה ולא מהבטן. כמובן שבתחום הפיננסי של סטארט-אפים, הסתגלות חשובה לא פחות מאסטרטגיה. ב-The-Founders אנחנו מבינים שלמרות שהתובנות הללו מציעות מסגרת יציבה, אסור לכם לאבד את הגמישות. סטארט-אפים חייבים למצוא את האיזון העדין בין שמירה על אסטרטגיה ארוכת טווח לבין למידה, כיול מחדש והתאמה למציאות. האיזון הזה, כשנעשה במקצועיות, יכול להפוך את שנת 2024 לשנה שלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל