back arrow חזרה לקורסים

מהם המדדים הפיננסים החשובים בסטארט-אפ?

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • נוב 30, 2023
  • |
  • 2 min.

הצלחה של סטארט-אפ, בייחוד בשלביו הראשונים, תמדד בניהול נכון – בניית אסטרטגיה נכונה ועמידה ב KPIs שהוגדרו. מה זה KPI? בקצרה – זהו המעקב אחר השגת המטרות וזהו קיצור של Key Performance Indicators. מדדי KPI הם מדדים כלכליים, שיווקיים, ניהוליים ואחרים המאפשרים לסטארט-אפ לבצע בקרה ניהולית על ההתקדמות שלו. אחד מההיבטים הבולטים ביותר של מדדי KPI הוא ההיבט הפיננסי. אז בואו נכיר את המדדים הפיננסים החשובים להצלחה של סטארט-אפ.

Burn Rate: המדד לקצב שריפת המזומנים

המדד הפיננסי Burn Rate משקף את הקצב שבו סטארט-אפ צורך או "שורף" את המזומנים או הכספים הזמינים שלו. מדד ה-KPI הזה חיוני כדי להבין כמה זמן סטארט-אפ יכול להתקיים לפני שהוא יצטרך מימון נוסף. Burn Rate נמדד אחת לחודש וכולל את כל ההוצאות החודשיות כמו חשמל, ארנונה, משכורות, שכ״ד, שיווק וכו׳. כדי ליישם אותו ביעילות, חשוב לשמור על רישום קפדני של הוצאות ועדכון תחזיות באופן קבוע.

מדד פיננסי נוסף המתקשר לקצב שריפת המזומנים הוא Runway. מדד KPI זה מייצג את הזמן המשוער שסטארט-אפ יכול לפעול לפני שיגמרו הכספים. לדוגמא, אם ה-Burn Rate של הסטארט-אפ שלכם הוא מיליון דולר בחודש, והכספים הזמינים שלכם הם 10 מיליון דולר, אז ה- Runway שלכם הוא 10 חודשים.

Cash Flow: אחד המדדים הפיננסים החשובים ביותר- תזרים מזומנים

תזרים המזומנים, הוא האוויר לנשימה של כל סטארט-אפ. תזרים מזומנים מצביע על כניסה ויציאה של מזומנים בתוך תקופה מסוימת. המדד הפיננסי הזה כולל הכנסות ממכירות, הוצאות הקשורות לניהול העסק, שיווק, מיסים וכל תשלומים אחרים שבוצעו או התקבלו. על ידי מעקב אחר מדד פיננסי זה לאורך זמן, תוכלו להבין טוב יותר את המצב הפיננסי שלכם, לזהות בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לבעיות רציניות ולתכנן הוצאות עתידיות.

CAC: המדדים הפיננסים של יעילות השיווק: עלות רכישת לקוח חדש

עלות רכישת לקוח חדש, באנגלית: Customer Acquisition Cost, בקיצור CAC, הוא הסכום המוערך שעולה לכם להשיג לקוח חדש. חישוב מדד CAC מתבצע על ידי חלוקת סך הוצאות השיווק והמכירות במספר הלקוחות החדשים בתוך תקופה מוגדרת. בזכות CAC, תוכלו להבין כמה כסף משתלם לכם להשקיע בשיווק ומכירות לעומת הרווח הצפוי מאותו לקוח. את הרווח הצפוי מודדים ב-KPI נוסף: Customer Lifetime Value, או בקיצור LTV. מדד זה מייצג את ההיקף הכספי שלקוח צפוי להוציא על העסק שלכם לאורך כל חייו כלקוח.

Churn Rate: מדד אחוז נטישה

Churn Rate, בעברית – אחוז נטישה, הוא מדד KPI המסמל את אחוז הלקוחות שהפסיקו להשתמש במוצר או בשירות בתקופה נתונה. בכל חברה קיים אחוז נטישה, תקציב הלקוחות נגמר, הלקוח עבר למתחרים או שהמוצר / השירות כבר לא רלוונטיים להם. המטרה של כל חברה היא להוריד את אחוז הנטישה לרמה הנמוכה ביותר. Churn Rate גבוה עלול להוביל להפסדים בהכנסות החודשיות (MRR) או השנתיות (ARR).

Gross Margin: רווח גולמי – מדד יעילות הייצור

רווח גולמי מתאר את הרווח המחושב לאחר עלויות מכר. מחשבים רווח גולמי על ידי הפחתת עלות הסחורה הנמכרת (COGS) מסך ההכנסות ולאחר מכן חלוקה בסך הכנסות. רווח גולמי גבוה מעיד על ייצור יעיל ותמחור טוב, בעוד שרווח גולמי נמוך יכול לרמוז על חוסר יעילות, מה שאומר שכדאי לבדוק את תהליך הייצור או התמחור.

יישום המדדים הפיננסים בעזרת CFO במיקור חוץ

יישום של המדדים מצריך שילוב של רישום קפדני, כלי ניתוח חזקים והבנה מקיפה של ניהול פיננסי. בשביל זה צריך מחלקת כספים איכותית ומקצועית. להחזיק מחלקת כספים שלמה אין-האוס דורש תקציב משמעותי שלא תמיד קיים לסטארט-אפים בתחילת הדרך. במצב כזה סמנכ״ל כספים (CFO) במיקור חוץ הוא פתרון אידיאלי. ב-The-Founders מעניקים שירותים חיצוניים של ניהול כספים לסטארט-אפים. מנהלי הכספים המיומנים של The-Founders מבצעים מעקב וניתוח קבועים של כל מדדי ה-KPI החשובים, ניטור בזמן אמת, שיפור מתמיד בהתאם לשינוי בדינמיקה העסקית והבנת המדדים הפיננסיים כחלק מהאסטרטגיה העסקית הרחבה יותר. בעזרת ניהול נכון של המדדים הפיננסיים, סטארט-אפים יכולים לקבל החלטות מושכלות, ולסלול את הדרך להצלחה.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל