back arrow חזרה לקורסים

לזהות את הקרחון: מה עושה מנהל כספים בסטארטאפ?

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • אפר 30, 2023
  • |
  • 2 min.

בעולם המהיר והדינמי של סטארטאפים, למנהל הכספים (CFO) תפקיד קריטי בעיצוב האסטרטגיה הפיננסית של החברה ובהבטחת הצלחתה לטווח ארוך. כמנהל הפיננסי של החברה, מנהל הכספים חייב להיות מסוגל לנווט במים הסוערים והמשתנים של הנוף הפיננסי של סטארטאפ, תוך קבלת החלטות אסטרטגיות המאזנות בין צמיחה לרווחיות.

לא רק נווט, גם חוזה

האחריות של מנהל הכספים (CFO) היא הרבה מעבר לניהול המסמכים הפיננסיים. למעשה, לעתים קרובות הוא משמש בפועל כיועץ מהימן למנכ"ל, מספק הכוונה אסטרטגית ותובנות לגבי עניינים פיננסיים המשפיעים על הארגון כולו. משמעות הדבר היא לא רק להבין את הבריאות הפיננסית של העסק, אלא גם את השוק הרחב והמגמות בתעשייה שעלולות להשפיע על הצלחתו.

אחד מתפקידי המפתח של מנהל הכספים בסטארטאפ הוא ניהול תזרים המזומנים של החברה. המשמעות היא לא רק מעקב אחר ההוצאות וההכנסות של החברה, אלא גם חיזוי צרכים כלכליים עתידיים ועבודה עם המנכ"ל ומנהלים אחרים כדי להבטיח שלחברה יש את המשאבים הכספיים הדרושים לה כדי להשיג את יעדיה. בסטארטאפ, שבו תזרים המזומנים יכול להיות מצומצם לרוב, זוהי משימה קריטית במיוחד.

מנהל כספים טוב צופה את הסופה

היבט חשוב נוסף בתפקיד מנהל הכספים (CFO) הוא ניהול סיכונים. משמעות הדבר היא זיהוי סיכונים פיננסיים פוטנציאליים ופיתוח אסטרטגיות להפחתתם. זה יכול לכלול הכול, החל מניהול חוב וסיכוני נזילות ועד פיתוח אסטרטגיות להגנה על הקניין הרוחני של החברה.

מנהל הכספים אחראי גם על הדיווח הכספי ותאימות. המשמעות היא לוודא שהחברה עומדת בכל התקנות הפיננסיות ושהדוחות הכספיים מדויקים ושקופים. זה חשוב במיוחד בסטארטאפ, שבו משקיעים ובעלי עניין אחרים עשויים לבחון מקרוב את הבריאות הפיננסית של החברה.

מנהל כספים במיקור חוץ?

כדי להצליח בתפקיד זה, מנהל הכספים (CFO) חייב להיות גם בעל ראייה אסטרטגית וגם מוציא לפועל מדויק ויעיל. מנהלי כספים חייבים להיות מסוגלים לאזן בין סדרי עדיפויות לטווח קצר וארוך ולהיות בעלי חוש פיננסי לקבל החלטות נכונות המניעות צמיחה ורווחיות. כמו כן, עליהם להיות מסוגלים לתקשר ביעילות עם מנהלים אחרים, משקיעים ורוכשים פוטנציאליים, תוך הסבר על מושגים פיננסיים מורכבים בצורה ברורה ותמציתית.

מנהל כספים חיצוני יכול להביא שפע של יתרונות לסטארטאפים. הראייה הרחבה של השוק, של סטארטאפים מורטיקלים דומים או שונים, קשרים עם משקיעים שונים והפרספקטיבה החיצונית שלו יכולים לעזור לזהות חוסר יעילות, להציע תובנות חשובות ולספק ניתוח אובייקטיבי על הבריאות הפיננסית של החברה. יתר על כן, ניצול של מנהל כספים חיצוני יכול לעזור לסטארטאפים לחסוך בעלויות. מנהל כספים חיצוני מועסק בדרך כלל במשרה חלקית או על בסיס פרויקטים, וזה חסכוני עבור סטארטאפים שאולי אין להם את המשאבים להעסיק מנהל כספים במשרה מלאה. בנוסף למומחיות הפיננסית שלו, מנהל כספים חיצוני יכול להביא לשולחן קשרים חשובים בתעשייה.

בדרך אל חוף מבטחים

במובנים רבים, מנהל הכספים הוא עמוד השדרה של סטארטאפ. הוא מספק את הבסיס הפיננסי המאפשר לחברה לקחת סיכונים ולרדוף אחר הזדמנויות צמיחה. הוא מבטיח שהחברה בריאה כלכלית ומספקת את המשאבים והיציבות הדרושים כדי לעמוד בכל הסערות שעלולות לבוא בדרכה. סטארטאפים רבים בוחרים מנהל כספים חיצוני המספק להם את הניסיון, הקשרים והשקט הכלכלי לאורך המסע המטלטל והמרגש.

 

אולי יעניין אותך גם:

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל