back arrow חזרה לקורסים

סטארטאפיסטים, כדי לשרוד תצטרכו להתייעל כלכלית ומהר. כך תעשו זאת נכון.

  • מאת: צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)
  • ינו 29, 2023
  • |
  • 3 min.

המשבר בענף הטכנולוגיה לא פוסח על אף סטארט-אפ. רוצים להיות שוב אטרקטיביים עבור משקיעים? אלה 5 המהלכים שעליכם לעשות מחר בבוקר

קרנות ההון-סיכון בישראל ובעולם כבר מזמן לא ממהרות לשים כסף על חברות עם פוטנציאל צמיחה בלבד, מבלי הוכחה בשטח שיש ברשותן מודל פיננסי יציב. כדי להגיע לשם, כל סטארט-אפ צריך (ואפילו חייב) לשנות את צורת המחשבה מכף רגל ועד ראש – ולהתאים את התנהלותו הכלכלית למצב החדש. איך עושים את זה? ריכזנו עבורכם את 5 הנקודות החשובות בדרך לשם.

התמקדו ברווחיות ולא בצמיחה

יזמים מנוסים ואנליסטים בכירים בעולם ההייטק כבר הספיקו להבין את השינוי הקרדינלי בתפיסות של מרבית גופי ההשקעה: חברות שמבזבזות המון כסף ונסמכות בעיקר על צמיחה, בלי יכולת להוכיח רווחיות – לא יקבלו השקעה, כי אין להן פוטנציאל שרידות בכלכלה החדשה שנוצרה. צמיחה כלכלית היא אמנם חשובה, אבל היא כבר מזמן לא מספיקה כדי להצדיק השקעה. 

בשורה התחתונה, צריך לדבוק בערכי ה-Unit Economics: עלות רכישת משתמש חדש למוצר לעולם לא יכולה להיות גבוה יותר מזו שהוא משלם עבור השירות. במילים אחרות, זה הזמן לדבוק במוצר או בשירות הבסיס שלכם – ולא לצאת להרפתקאות. זה בטח לא הזמן להשיק מוצר חדש שיצריך עלויות פיתוח גבוהות, לשכור משרדים חדשים שיגדילו את ה-Burn, או לגייס עובדים לתפקידים לא קריטיים.

במכלול השיקולים שיסייע לכם להיכנס לתוך יעדי ה-Unit Economics נמצאים גם כמובן עלויות הפיתוח, ה-R&D של החברה וכל מה שקשור בטיפוח כוח אדם – הוצאות שלא ניתן לוותר עליהן. חברות שלא יפעלו על פי חוקי המשחק החדשים יתפסו, באופן טבעי, כבעייתיות יותר להשקעה על ידי קרנות, ותפיסת השווי שלהם תרד. אפשר להסתכל על זה גם כיתרון – כי הדור הבא של חברות ההייטק יעבוד מראש אך ורק על פי תפיסת ה-Unit Economics, מה שיוביל לתעשייה הרבה יותר יציבה ובטוחה כלכלית.

הפסיקו מיד עם תנאי העסקה מופרכים

אין ספק שהאשראי ה(כמעט) בלתי מוגבל שקיבלו חברות ההייטק של הדור הקודם תרגם את עצמו להרגלים חדשים וראוותניים ביותר שאומצו בקרב מרבית הסטארט-אפים. תנאי העסקה מופרכים ניתנו גם לעובדים הזוטרים ביותר (זוכרים את הבדיחה ב"ארץ נהדרת" על ברז ראמן וטסלה חדשה לכל עובד?). לזנוח את ההרגלים האלה, לחלק מהיזמים, זה אולי לא פשוט – אבל זה הכרחי כדי להתחיל ליישם את השלבים הבאים בדרך להתייעלות כלכלית. כנראה שלא תוכלו לחזור אחורה לתנאי העבודה המוגזמים בשנתיים הקרובות – ואתם חייבים להתחיל להפנים את זה.

זכרו שגם חברות גדולות מתחומים יציבים נאלצו לשחרר עובדים ברבעון האחרון של 2022, ואפילו לסגור פעילות ברחבי העולם בגלל הפחד מפגיעת המיתון הקשה של 2023, אז זה בטח לא הזמן לדבר על נופשון משרדי לסיישל. זה אתגר מנטלי בעיקרו – אבל הוא אתגר מנטלי שחשוב להתגבר עליו כדי ליצור אפשרויות טובות יותר לעתיד (גם אם זה לא הסטארט-אפ הראשון שלכם). 

הגדירו לעצמכם מטרות פיננסיות ברורות ומדידות

פוטנציאל הרווחיות תלוי לא רק בטיב המוצר שלכם, אלא גם בעמידה ביעדים כלכליים ברורים שכוללים את כל המשתנים הפיננסיים של החברה – מרמת עלות רכישת המשתמשים, דרך שכר המפתחים ועד להטבות לעובדים ו"שומן עודף". לכן, כל חברת סטארט-אפ שנכנסת לצמצומים של 2023 חייבת לכנס פורום פנימי בה היא תגדיר במפורט את המטרות הפיננסיות של המודל הכלכלי בה הן בחרו, ועל המטרות האלו להיות מדידות.

מה הכוונה? כל המודל הכלכלי צריך לעבור בדיקת חיוניות. עליכם לדעת בפרוטרוט את התשובות לשאלות הבאות: מה קצב שריפת המזומנים הצפוי עד להגעה ליעד הפיתוח הבא? כמה עובדים תוכלו להחזיק, ובאילו מחלקות חייבים להשקיע בכוח אדם כדי ליישם את השיפורים הנדרשים במוצר? רק בהבנה טובה ומעמיקה של המטרות האלה תוכלו להתנהל דרך המשבר הכלכלי.

אל תחששו מחובות

עכשיו כשהתמקדתם בהפיכת החברה שלכם לרווחית שיניתם את המיינדסט והצבתם יעדים פיננסיים קשוחים – אתם חייבים לבחור במודל מימון אפשרי, שתואם הן את היכולות שלכם והן את מידת הנכונות מצד גופי מימון להשקיע בכם בהמשך.

יזמים כיום עשויים למצוא את עצמם מול שוקת שבורה בכל הקשור לגיוסי הון מקרנות הסיכון, גם אם הם מוכיחים יציבות וצמיחה. הסיבה היא פשוטה: בימים אלו, כולם רוצים לשמור על הכסף שלהם בתוך הבית ולא לצאת להרפתקאות (בדיוק כפי שמומלץ גם עבורכם).

המשבר הכלכלי גרם לחברות רבות לפנות דווקא למימון בעזרת קרנות חוב ו-Private Equity. עבור חלק מהיזמים הוותיקים זה נשמע מרתיע – חבות היא נקודה ממש לא אופטימלית עבור סטארט-אפ. עם זאת, כשהמודל הכלכלי נכון, היעדים הפיננסיים ברורים והיכולת לייצר תזרים מזומנים קיימת – אין בעיה לעשות את ה-Reverse Engineering הדרוש כדי להתמודד עם חובות. אין מה לפחד מהמצב הזה, כי הוא זמני. ייתכן שדווקא חברות שידעו לצאת ממנו בשנים הקרובות – ירוויחו מכך משמעותית בעתיד (ועל הדרך גם לא יסגרו או יפטרו עובדים).

התעקשו לעבוד עם מומחים

המצב בשנתיים הקרובות צפוי להיות לא פשוט בכלל: כל טאלנט שגויס יצטרך להוכיח את עצמו, מחלקות שלמות נסגרות ופיתוחים מרחיקי לכת בענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ומטא הופסקו לאלתר. איך אומרים – אם בארזים נפלה שלהבת…

לכן, זו לא בושה להודות שאנחנו לא יודעים לעשות הכל, וזו לא בושה להתייעץ עם מומחים חיצוניים שיודעים להביט על מצב השוק מפרספקטיבה יותר אובייקטיבית ומפוקחת על מנת להגיע לתוצאות מצוינות עבור החברה שלכם.

אנחנו ב-The Founders נוכל לבנות עבורכם תוכנית סדורה ומותאמת אישית, כדי שהגל הגדול והמפחיד שיגיע עם 2023 לא ישטוף גם אתכם.

רוצים לשמוע עוד? דברו איתנו

Author Image

צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)

מנהלת שיווק