back arrow חזרה לקורסים

מה זה Round A? אלו שלבי הגיוס לסטארטאפ שלכם

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • יונ 19, 2024
  • |
  • 3 min.

גיוס משקיעים הוא תהליך פתלתל ומלא מהמורות. מהאנג'ל הראשון שייתן צ'ק, ועד המשקיע המוסדי שיכניס אתכם לשוק הבינלאומי: כך זה עובד, שלב אחר שלב

כל יזם הייטק יודע שההחלטה לצאת לדרך עם סטארטאפ חדש היא בו זמנית מרתקת ומפחידה. כל שלב במסע הזה דורש לא רק מוצר טוב, צוות מגובש ויכולות ניהוליות, אלא גם הון – והרבה ממנו. אז איך עוברים כל שלב בדרך להשיג אותו, ומה ההבדלים בין הטייטלים המפוצצים של שלבי הגיוס?

בואו נצלול יחד למסע לגיוס משקיעים, ונלמד מהם השלבים ההכרחיים בדרך להפוך את הסטארטאפ שלכם לחברה מצליחה עם גב כלכלי יציב.

Pre-seed: התחלה צנועה עם חלום גדול

דמיינו שאתם שני חברים שחשבו על אפליקציה שמוצאת חיות מחמד אבודות בעזרת רשת חברתית של חובבי חיות. אתם מתחילים בחיפוש אחרי כל שקל שאפשר לגייס – מהכיס שלכם, מהכיס של ההורים, ומהכיס של החברים מהצבא. בסוף, בעזרת התמיכה המדהימה מהסביבה הקרובה, הצלחתם לגייס מספיק כסף כדי לפתח אב-טיפוס בסיסי של האפליקציה ולבנות צוות ראשוני.

למעשה, התחלתם דה-פקטו את שלב ה-Pre-seed. זה הזמן שבו אתם מתחילים לבנות את היסודות של סיפור ההצלחה שלכם. השלב הזה מאופיין לרוב בהשקעות שמקורן בעיקר מההון העצמי שלכם, משקיעים פרטיים (אנג'לים) או אפילו חברים ובני משפחה שמאמינים בכם ובחזון שלכם. נדגיש שאפליקציית חיות המחמד היא כמובן רק דוגמה, ובהחלט ייתכן שהמיזם שלכם הוא בכלל מוצר B2B או כל רעיון אחר.

Seed: הזמן לעוף עם הרעיון

אחרי שהצגתם את הרעיון שלכם בכמה כנסים טכנולוגיים וקיבלתם פידבקים חיוביים, התחלתם לחפש אחרי משקיעים רציניים. פגשתם אנג'ל שהתרשם מהפוטנציאל של האפליקציה החמודה שלכם, ונתן להם השקעה ראשונית משמעותית. עם הכסף שיפרתם את המוצר, הוספתם פיצ'רים חשובים ומשכתם משתמשים חדשים.

אם כל זה קרה, זאת אומר שכנראה הגעתם לשלב שבו כבר יש לכם אב-טיפוס עובד, אולי אפילו כמה משתמשים או לקוחות ראשונים. עם זאת, אתם עדיין צריכים משאבים רבים כדי לפתח את המוצר ולהוציא אותו לשוק. כאן נכנסים משקיעים פרטיים, קרנות סיכון מוקדמות (VC), ואפילו תוכניות האצה (אקסלרטורים). אבל כדי להגיע לשלב הבא, אתם חייבים משקיעים הרבה יותר רציניים – מה שמגביר את נטל ההוכחה על המוצר שלכם.

(מומלץ לקריאה נוספת: איך להתכונן לגיוס Seed? מדריך מקוצר)

השקעת seed

Round A: להאיץ את הצמיחה

אחרי שהמוצר שלכם הגיע לכמות משמעותית של משתמשים, והתחיל לצבור תאוצה, הצלחתם לעניין קרן הון סיכון גדולה. עם הכסף הזה אתם יכולים להרחיב את הצוות, לגייס מהנדסים חדשים ומומחי שיווק, ולהשיק קמפיין פרסומי רחב שיגדיל את מספר היוזרים שלכם במאות אחוזים.

השלב הזה מתאפיין בעובדה שכבר יש הוכחה במציאות להיתכנות של המוצר שלכם. כדי להספיק ולספק את הסחורה לאלפי המשתמשים שעוד יבואו – אתם חייבים לגדול, ומהר! בשביל זה צריך כסף גדול. בשלב הזה של גיוס המשקיעים, נכנסות לתמונה, כפי שציינו, קרנות ההון סיכון. חשוב להן לראות שמדובר בחברה עם פוטנציאל צמיחה גדול, מוצר שעובד וכלכלת יחידה מתפקדת (מה זה אומר? קראו כאן).

Round B: גואינג אינטרנשיונל

עם ההצלחה בשוק המקומי, הוכחתם למעשה שיש לכם מוצר מעולה, הרבה משתמשים ושוק נאמן. זה בדיוק הזמן לבחון האם יש מקום להתרחבות. וכן, חיות מחמד נאבדות בכל רחבי הגלובוס. זה השלב שבו אתם מתחילים את המחקר שלכם, מבינים מה אתם רוצים לעשות, לאילו מדינות כדאי להיכנס, ובאילו היקפים. אחרי שהבנתם את כל זה – אפשר לפנות לקרן כדי לקבל השקעה נוספת.

אחרי קבלת סבב B מקרן בינלאומית, שהאמינה בפוטנציאל הגלובלי של המוצר, אפשר לפתוח משרדים באירופה ובצפון אמריקה, להתאים את האפליקציה לשווקים החדשים ולהשיק גרסה חדשה של המוצר עם פיצ'רים המותאמים למדינות שונות.

Round C: עליתם על הגל

אם נמשיך את הדוגמה מההתחלה, בשלב זה האפליקציה שלכם הצליחה להיות השם החם ביותר בשוק מציאת חיות מחמד אבודות, עם מיליוני משתמשים ברחבי העולם. גייסתם סבב מרשים מקרנות הון סיכון מובילות ומשקיעים מוסדיים. עם ההון שגייסתם, התחלתם להכין את החברה להנפקה אפשרית בבורסה, השקעתם בטכנולוגיות חדשות, פיתחתם שותפויות אסטרטגיות והכנתם את הקרקע לכניסה אפילו לשוק האסייתי.

Round C בעצם אומר שהחברה שלכם כבר גדולה ומוכרת. המטרה בשלב הזה היא לחזק את מעמד המוצר שלכם בשוק, להגדיל את הרווחים ולהתכונן להנפקה או לרכישה. הכסף שתגייסו בשלב הזה מגיע מקרנות הון סיכון גדולות ומשקיעים מוסדיים שמחפשים חברות עם פוטנציאל להפוך לענקיות. גיוס משקיעים בשלב הזה מאפשר לכם להפוך לשחקן מרכזי בשוק.

צמיחה של סטארטאפ

מה חשוב לדעת לפני המסע הזה?

חשוב מאוד, מעבר לתכנון ועבודה על המוצר שלכם, להתכונן היטב לפני כל שלב בדרך. הכנה טובה היא חצי מהדרך: תעשו שיעורי בית על המשקיעים הפוטנציאליים, תכינו מצגת מרשימה ותהיו פתוחים לשינויים.

שמרו על קשרים: כל פגישה עם משקיע היא הזדמנות ליצירת קשרים שיכולים לעזור בעתיד. גם משקיעים יכולים להביא הרבה ידע וניסיון, לכן אל תחששו לקבל את העצות שלהם.

המסע לגיוס הון הוא תהליך מתמשך ומאתגר, אבל עם הרבה אמונה, התמדה וחזון, גם הרעיון הכי משוגע יכול להפוך להצלחה גדולה. בהצלחה במסע שלכם!

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל

×

שיחת ווטסאפ