back arrow חזרה לקורסים

מחפשים משקיע? קודם תעשו את 9 הדברים האלה בשביל גיוס משקיעים

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • יול 29, 2024
  • |
  • 3 min.

גיוס משקיעים הוא משימה לא פשוטה, גם עבור השחקנים הכי מנוסים בעולם ההון סיכון – אבל יש דרכים להקל עליה. הנה כמה שלבים שפשוט אסור לוותר עליהם לפני שאתם יוצאים לדרך.


בדרך לגיוס ההון הראשוני למוצר שלהם, גם היזמים הוותיקים ביותר נוטים לשכוח את החשיבות שבהכנה מוקדמת לפני שהם פונים למשקיעים. קצרה היריעה מלתאר עד כמה תהליך גיוס משקיעים הוא מורכב ומאתגר, אבל עדיין – יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להקל עליו.
כדי להבטיח תוצאות טובות מהפגישות שלכם, ריכזנו עבורכם תשעה שלבים חשובים שפשוט חובה לעשות לפני שבכלל הרמתם טלפון למשקיעים הפוטנציאליים בסטארטאפ שלכם.

1. בצעו מחקר שוק מעמיק

לפני הכל חשוב שתבינו את השוק בו אתם פועלים. חקרו את התחרות וגלו מה מייחד את המוצר או השירות שלכם. שאלו את עצמכם שאלות פשוטות: מי הם השחקנים המרכזיים? מה המגמות הקיימות בשוק שלכם? מה העתיד צופן למוצרים דומים? ברגע שיהיו לכם תשובות לשאלות האלו – כבר עשיתם חצי דרך.

הבנת השוק באופן מעמיק תאפשר לכם להציג את היתרונות היחסיים של המיזם שלכם בצורה משכנעת יותר ולענות על שאלות מורכבות שעשויות לעלות מצד המשקיעים. זה לא רק יהפוך את התוכנית שלכם לטובה יותר, אלא גם עשוי ליצור עליהם רושם טוב.

2. הכינו תכנית עסקית

זה כמעט מובן מאליו שבלי תוכנית עסקית לא תצליחו לגייס הון. אבל מה חשוב שיופיע בה? כדי להיות רלוונטית עבור המשקיעים אליהם אתם פונים, התוכנית צריכה לכלול תחזיות פיננסיות, אסטרטגיות שיווק, יעדים עסקיים ודרכי פעולה. בנוסף, חשוב להדגיש את השלבים המעשיים להשגת היעדים ואת הצעדים המתוכננים להתמודדות עם אתגרים שעוד יצוצו במורד הדרך.

משקיעים מעריכים יזמים שיודעים לאן הם רוצים להגיע ואיך הם מתכננים לעשות זאת. השקיעו זמן בכתיבת התוכנית, וודאו שהיא תואמת את המציאות העסקית הנוכחית ואת החזון שלכם לעתיד.

3. צרו מצגת משקיעים

על מצגת כזו להיות תמציתית וממוקדת. היא צריכה לכלול את עיקרי התוכנית העסקית שלכם, סקירת השוק, הבעיה שהמוצר או השירות שלכם פותר והפתרון שאתם מציעים. אלמנטים גרפיים כמו תרשימים ודוגמאות יוכלו לעזור מאוד להמחיש את הרעיונות שלכם, ויקלו גם על המאזינים. הקפידו לכלול בה ניתוח מתחרים, אסטרטגיות צמיחה וסיכוני שוק.

מצגת המשקיעים תלווה אתכם לאורך כל התהליך שלכם, לכן חשוב לוודא שהיא אפקטיבית. שמרו עליה קצרה, ברורה, מאורגנת ומושכת את העין.

4. בנו אבטיפוס

אין טוב ממראה עיניים: אם מדובר במוצר פיזי או טכנולוגי, נסו להגיע כבר למצב שיש בידכם אבטיפוס ראשוני. אבטיפוס מאפשר למשקיעים לראות ולהבין את המוצר שלכם בצורה מוחשית יותר, ומראה על השקעה ומסירות מצדכם. הוא גם מספק הזדמנות לבדוק את המוצר, לקבל משוב ולבצע שיפורים.

זכרו: אבטיפוס טוב יכול להפוך רעיון מופשט למוצר מוחשי ומשכנע, ולהגדיל את הסיכוי לקבלת השקעה.

5. הרכיבו צוות חזק

לכל סטארטאפ יש גרעין מקים, שהוא חלק בלתי נפרד מהרעיון. עם זאת, ככל שהרעיון שלכם יתפתח ויגדל, אתם תתרחבו ותזדקקו לכוח אדם טוב. בשלב הזה כבר כדאי לאתר את הכישרונות שילוו אתכם בתהליך הגיוס. עבור המשקיעים, הצוות שמוביל את המיזם הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר.

אם יש לכם את האנשים הכי טובים בתחומם – חשוב שתציגו אותם כבר במצגת המשקיעים, וציינו בה את יתרונותיהם. צוות טוב כולל לא רק מומחים טכניים, אלא גם אנשי שיווק, מכירות ופיננסים. הראו שהצוות שלכם משלים זה את זה, וחולש על מגוון רחב של תחומי התמחות.

6. למדו מראש את הסכמי ההשקעה השונים

לגייס כסף זה חשוב, אבל עוד יותר חשוב זה לדעת איך תקבלו אותו. לפני שאתם פונים ל- גיוס משקיעים, אתם חייבים ללמוד מראש את כל סוגי הסכמי ההשקעה השונים. הבנת המונחים המשפטיים והפיננסיים תאפשר לכם לנהל משא ומתן בצורה מושכלת, ולמנוע טעויות קריטיות בהמשך הדרך.

טיפ: למדו את המונחים "מניות רגילות", "מניות בכורה", "אופציות" ו"המרות". זה יאפשר לכם להיות מוכנים להגן על האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר מול המשקיעים הממולחים ביותר.

7. אספו את המסמכים לבדיקת הנאותות (Due Diligence)

כל משקיע רציני יערוך בדיקת נאותות מעמיקה לפני שיסכים להשקיע במיזם שלכם. לכן, חשוב מאוד להכין מראש את כל המסמכים והמידע הרלוונטי. זה כולל דוחות פיננסיים, רישיונות, פטנטים וכל מידע משפטי. ודאו שכל המידע מסודר ומוכן להצגה.

הכנה מוקדמת לבדיקת נאותות תאפשר לכם לעבור את התהליך בצורה חלקה ולהשאיר רושם מקצועי על המשקיעים הפוטנציאליים שלכם.

8. גיוס משקיעים: פנו אך ורק למשקיעים מתאימים

כבר הסברנו בכמה מאמרים בעבר שלא כל משקיע מתאים לכל מיזם. בדקו בעצמכם מיהם המשקיעים הפוטנציאליים למוצר שלכם, ותראו שהם משקיעים בתחומים הרלוונטיים לכם. כדאי לייצר רשימה של משקיעים פוטנציאליים, לפרט בה את תיק ההשקעות שלהם ומתוכה לנסות להבין מה מניע אותם להשקיע.

דעו לכם שפנייה מותאמת אישית לכל משקיע יכולה לעשות את ההבדל.

9. הכינו את עצמכם לדחייה

בשלב הזה אתם כבר מבינים שתהליך גיוס משקיעים יכול להיות מאתגר (מאוד) מבחינה נפשית. דבר ראשון, צאו מנקודת הנחה שאתם תידחו – ולא פעם אחת. זו לא קריאה להתייאש, אלא להבין שזו ריצת מרתון שדורשת הקרבה ומסירות. כמאמר הקלישאה, כל דחייה היא הזדמנות ללמוד ולהשתפר.

חשוב לנסות להתמודד עם הלחץ בצורה חיובית, לא לחשוש להתייעץ עם מנטורים וקולגות ולשאול שאלות. הכנה נפשית תעזור לכם להישאר ממוקדים ונחושים – וזה בדיוק המפתח לסוג כזה של משימה.

בסופו של דבר, אין כמו הכנה מוקדמת. במקרים רבים, ועל זה יעידו רבים שקיבלו השקעה מקרנות הון סיכון – זה המפתח להצלחה ב- גיוס משקיעים. בצעו את הצעדים הללו ביסודיות ותגדילו את הסיכוי שלכם לקבל השקעה ולהגשים את החלום שלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל

×

שיחת ווטסאפ