back arrow חזרה לקורסים

האם ה-CFO שלכם מספק את הסחורה?

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • יול 27, 2023
  • |
  • 2 min.

בואו נודה בזה: סמנכ"ל כספים הוא אחד התפקידים היקרים ביותר בחברה. יש הבדל עצום בין CFO בינוני ל-CFO מדהים. בבסיס התפקיד, סמנכ"ל כספים יהיה יד ימינו של המנכ"ל בקבלת החלטות אסטרטגיות של החברה ויאפשר לו לקבל החלטות חכמות בכל הנוגע לניהול כספי החברה. אבל מה שאתם באמת צריכים זה סמנכ"ל כספים שיהווה כוח מניע מאחורי האסטרטגיה של הסטארט-אפ. אז לשאלה החשובה באמת: האם אתם מקבלים מספיק ערך מה-CFO שלכם?

מה נשאל את עצמנו כדי להבין את הערך של ה-CFO?

האם הסטארט-אפ שלי מרוויח מהתפקיד זה? ה-CFO מקל על העומס שלי כמנכ"ל החברה, ומאפשר לי להתמקד בלקוחות, בפיתוח עסקי ובמוצר? האם הוא עוזר לסטארט-אפ לצמוח? הנה חמישה דברים שיעזרו לכם להבין האם אתם מקבלים את הערך הרב ביותר מסמנכ"ל הכספים שלכם:

צריך להיות המאסטר של תזרים המזומנים

סמנכ"ל הכספים שלכם חייב לקחת את הבעלות על ניהול תזרים המזומנים של הסטארט-אפ. חשוב לקבל ממנו גם תחזית לטווח קצר (שבועי, חודשי) אך גם תחזית לטווח ארוך על מנת להסתכל שנה קדימה ולראות אם ומתי הסטארט-אפ שלכם עלול להיתקל בבעיה. סמנכ"ל כספים איכותי גם ייתן הנחיות כיצד למקסם את תזרים המזומנים הנכנס ולמזער סיכונים.

צריך לספק דיווח מדויק, פשוט ובזמן

סמנכ"ל הכספים שלכם אחראי על המצב הפיננסי של החברה בעבר ובהווה, והתפקיד הוא חלק בלתי נפרד מהעתיד הפיננסי של החברה. זה נראה מובן מאליו, אבל חברות רבות מקלות ראש כאן, במיוחד עם התזמון של הדיווח. חשוב למנכ"ל לדעת איזה סוג של השקעות הון נדרשות כדי שניתן יהיה להקצות את המזומנים בצורה אסטרטגית. הדיווח להנהלה צריך להתבצע גם בצורה הפשוטה ביותר כדי לעזור בעיכול קל של הנתונים.

CFO צריך לספק תובנות מעשיות

סמנכ"ל כספים הוא הרבה מעבר לניתוח דוחות כספיים. אחד חד מוצא בניתוח הנתונים תובנות שמסייעות לקבל החלטה מושכלת לפעולות עסקיות וארגוניות. סמנכ"ל הכספים יזהה תחומים שבהם תוכלו ליצור תהליכים ומדיניות לשיפור הכוללים הן במבט על ביצועים היסטוריים, כמו גם ביצועים עתידיים.

אתם רוצים CFO שהוא שותף אסטרטגי

בין אם יש לך סמנכ"ל כספים במשרה חלקית או סמנכ"ל כספים במשרה מלאה, הם חברים בצוות ההנהלה שלכם וצריכים לסייע בתהליך האסטרטגי של החברה. יתרה מכך, כחבר בצוות ההנהלה, הם צריכים להיות אקטיביים בפעולות כמו: איסוף וניתוח נתונים שיתמכו באסטרטגיות שונות, מעקב צמוד אחר שינויים בטכנולוגיה ובכלכלה הגלובלית והלוקאלית, בסבבי גיוס ועוד.

CFO מבצע אופטימיזציה של ביצועי הסטארט-אפ

CFO צריך לסייע לחברה לזהות תחומי שיפור, לבנות את המערכות הפיננסיות הנדרשות, לשלב אותן ולסייע להניע את הפיתוח באותם תחומים. סמנכ"ל הכספים צריך לחשוב על פיתוח אסטרטגיות תפעוליות יעילות יותר להוספת ערך וניהול סיכונים תפעוליים ברחבי החברה שלך. האתגר במציאת CFO מדהים.

לסמנכ"ל כספים יש תפקיד חשוב מאוד בחברה צומחת, לכן כמנכ"לים אתם רוצים לוודא שהוא תורם ערך מרבי לסטארט-אפ. הוא צריך להיות team-player ולהשקיע בהצלחת העסק. האתגר המרכזי של סטארט-אפים רבים הוא העלות הגבוהה של סמנכ"ל כספים מנוסה. לכן אנחנו ב-The Founders מעניקים שירות CFO במיקור חוץ. ה- CFO שלנו, יחד עם הצוות הפיננסי המלא, מגיעים עם ניסיון רב, בעלות שסטארט-אפים יכולים להרשות לעצמם.
צוות הכספים יהיה מורכב מאנשי הנהלת חשבונות, חשבי שכר, חשבים, עוזרי חשב ואנליסטים, כאשר את כולם מוביל ה- CFO. מדובר בעלויות שכר מעביד של מעל ל- 100,000 ש"ח (לצוות לא מנוסה), בעוד מיקור חוץ, מספק את הפתרון בעלות של החל מכמה אלפי שקלים ועד עשרות אלפים בודדים בחודש.
הניסיון שמגיע אתו CFO חיצוני, יחד עם הקשרים בתעשייה והמיומנויות המקצועיות שלו, הם יתרונות עצומים.
CFO חיצוני יכול להיות ה-game changer בשביל הצמיחה והניהול הפיננסי של הסטארט-אפ שלכם.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל