back arrow חזרה לקורסים

ה-CFO שלכם ממש לא חייב להיות אינהאוס

  • מאת: צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)
  • ינו 9, 2023
  • |
  • 2 min.

סטארט-אפים רבים בתחילת דרכם לא מבינים בפיננסים, ונאלצים להשקיע מיליונים בהקמת מחלקת כספים. האם CFO as a Service הוא הפתרון שכולם מחפשים?


אחד האתגרים הקשים ביותר לכל סטארט-אפ בשלבי גיוס מוקדמים הוא הנושא הפיננסי. רבים מהיזמים באים עם רעיון גדול וחולמים לשנות את העולם, אבל מתמקדים בפיתוח המוצר ולא בבניית מודל עסקי שיתרגם את הרעיון שלהם לעסק משגשג. הם ממהרים לגייס הנהלה בכירה, לאייש את התפקידים היקרים ביותר ולהתחיל לשרוף מזומנים בקצב מהיר.

כאן מגיעה הטעות הקשה מכולן. היזמים, שבדרך כלל פחות מנוסים במודלים עסקיים, מחליטים להקים מחלקת פיננסים ובראשה סמנכ"ל כספים – CFO (Chief Finance Officer). אלא שמחלקה פיננסית שלמה In-House – בעיקר כזאת שמגויסת בבת אחת – היא עסק יקר במיוחד, עם עלות מעביד מינימלית של יותר מ-100 אלף שקל בחודש במקרה הטוב. התוצאה היא שמחלקה כזאת הופכת למשקולת כבדה על צווארו של הסטארט-אפ הצעיר, מעכבת את תזרים המזומנים שלו ומקשה על החברה כולה. הידע והניסיון של מחלקת הכספים הוא אקוטי להצלחת החברה, אבל המחיר עשוי להיות גבוה במיוחד.

מי ידאג לרווחיות?

נעצור רגע כדי להבין מה זה בכלל CFO, ולמה זה תפקיד כל כך חשוב. סמנכ"ל הכספים נושא באחריות הכוללת לכל הנושאים הכספיים של הסטארט-אפ. הוא כמובן אחראי על ניהול לוגיסטי של כספים כמו משכורות, עבודה שוטפת מול הבנקים וכו', אבל בזה ממש לא מסתיים תפקידו. יש לו כובע נוסף, חשוב וקריטי מאין כמותו, בייחוד בחברות צעירות: בידיו מופקדת הרווחיות של החברה ויציבותה הכלכלית לאורך זמן, תוך ניהול סיכונים ומשברים מסובכים ומורכבים.

הצרה היא שלעיתים, ואפילו ברוב המקרים, אלה לא כישורים שנלקחים בחשבון בעת הגיוס לתפקיד היוקרתי. התוצאה המצערת היא גיוס אדם שמתאים אולי לנהל כספים ותלושי שכר, אבל ממש אין לו את הראיה האסטרטגית שתוביל את הסטארט-אפ לשגשוג כלכלי.

בשנתיים האחרונות בעיה זו אף החריפה, בצל המשבר בענף ההייטק. אחרי שנרגעה ההתלהבות מחברות חלום שמציעות צמיחה מהירה ללא קבלות, המשקיעים מעדיפים היום לשים את כספם בחברות שיכולות לייצר רווח ותזרים מזומנים קבוע – מה שמגדיל אפילו יותר את הצורך של מחלקת הכספים לראות את התמונה הגדולה.

דרושה חשיבה יצירתית

חשיבות מחלקת כספים איכותית, לצד העלויות הגבוהות שלה – מחייבים עוד ועוד סטארטאפים לפנות לפתרונות יצירתיים וברי קיימא. אחד המוצלחים שבהם הוא ניהול פיננסי חיצוני, המכונה
CFO as a service (סמנכ"ל כספים כשירות). מגמה זו החלה בארצות הברית ולאחרונה עשתה גם עלייה לישראל. אנחנו בחברת The Founders עובדים עם עשרות סטארט-אפים ישראליים ומעניקים להם שירותים פיננסים חיצוניים.

"CFO As a Service מנפץ את תפיסת סמנכ"ל הכספים כאדם שהאחריות כולה מוטלת על כתפיו", מסביר אביעד שורק, מנכ"ל ומייסד שותף ב-The-Founders. "בדרך זו ניתן לבזר את המשימות, את האתגרים ואת האחריות בין צוות של אנשים, שמסוגל להתכווץ ולהתרחב בהתאם לצורך (במקום מחלקה פיננסית קבועה) ולטפל הן בנושאים השוטפים כמו ניהול משכורות וניהול תזרים מזומנים, והן בסוגיות האסטרטגיות לטווח הקצר והארוך".

יתרון נוסף של CFO כשירות הוא ניסיון רב שיש לצוות החיצוני, שנצבר מעבודה עם עשרות סטארט-אפים נוספים בשלבי גיוס דומים. בנוסף, צוות חיצוני לעולם לא ינסה לצייר תמונה פחות ריאליסטית של המציאות כדי להצדיק משכורת או תקנים חדשים – טעות נפוצה מאוד של מנהלי כספים אינהאוס בתחילת הדרך.

"לתרגם את הנתונים להצלחה עסקית"

אחד החששות שעולים בסטארט-אפים הוא שספק חיצוני עלול להכיר פחות טוב את רחשי החברה ואת הדנ"א הפנימי שלה. "בדיוק ההיפך הוא הנכון", אומר שורק. "דווקא השילוב של ליווי צמוד ופרספקטיבה חיצונית שנוצרת ב-CFO As a Service מאפשר לזהות את נקודות התורפה של החברה, לקחת את הנתונים הנכונים בזמן אמת ולתרגם אותם להצלחה עסקית".

צוות חיצוני פיננסי טוב יודע גם לדבר עם המשקיעים בארץ ובחו"ל, לייצר תשקיפים רלוונטיים וחותכים עבור כל שלב בהתפתחות הפיננסית של החברה ולמעשה לעזור לה להבשיל לשלב הבא מהר יותר, מתוך היכרות של החברה עצמה אבל גם מתוך היכרות טובה יותר של השוק סביבה.

 

 

 

 

Author Image

צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)

מנהלת שיווק