back arrow חזרה לקורסים

המדריך ל- פתיחת חברה בע”מ עבור סטארט-אפים: כך תעשו את זה נכון

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • פבר 12, 2024
  • |
  • 4 min.

יש לכם רעיון לסטארט-אפ שישנה את העולם?? חולמים על סבבי גיוס מרגשים, צוות חזק ו- Happy Hours במשרד? הדרך לסטארט-אפ מצליח מתחילה בפעולה בירוקרטית חשובה – פתיחת חברה בע”מ. ההחלטות שאתם תיקחו בתהליך פתיחת החברה יכולות להשפיע רבות על ההתקדמות של הסטארט-אפ שלכם. אז בואו נבין, שלב אחר שלב, מה חשוב לדעת בפתיחת חברה בע״מ בישראל?

מהי חברה בע"מ?

נתחיל בבסיס, חברה היא ארגון בעל אישיות משפטית שמאגד אדם אחד או יותר למטרה משותפת, לרוב למטרות רווח כלכלי. הסיומת בע״מ היא ראשי תיבות של ״בערבון מוגבל״, המשמעות היא שבעלי המניות של החברה אינם כפופים לחובותיה והאחריות שלהם מוגבלת. המטרה של חברה בע״מ היא ליצור הפרדה בין החברה לבין בעלי המניות שלה. בכך החברה מעניקה ממד של ביטחון לבעלי המניות ולמשקיעים. המבנה של חברה בע״מ מאפשר לעודד השקעות ולגייס הון, בכך הוא משמעותי מאוד בשביל סטארט-אפים.

היתרונות של פתיחת חברה בע”מ:

הגנה משפטית: חברה בע״מ, בניגוד לעוסק מורשה, מפרידה בין הבעלים ובעלי המניות לבין החברה. כלומר, במקרה בו החברה נתבעת, בעלי המניות אינם חשופים לתביעה כנגדם. בשביל לתבוע את בעלי המניות יש צורך לבקש מבית המשפט ״הרמת מסך״, הליך מסובך שלרוב אינו מתקבל על ידי בית המשפט.
מיתוג של רצינות ויוקרה: לפי תפיסת הרוב, חברה בע״מ היא הישות העסקית הבכירה ביותר שאפשר לפתוח בישראל. בייחוד בסטארט-אפים, המיתוג של החברה ומה שהיא משדרת חשוב מאוד לגיוס כספים ולהצלחה. חברה בע״מ מייצרת רושם של עסק גדול לעומת עוסק מורשה או עוסק פטור.
יתרונות מיסויים: לחברה בע״מ יש יתרונות מיסויים מסוימים על פני עוסק מורשה. כמובן שכדי לנצל את היתרונות הללו יש להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך ויועצים פיננסיים. באופן כללי, לעסק שהמחזור הכספי שלו עולה על מיליון שקל מומלץ לנהל את הפעילות שלו דרך חברה בע״מ.
הסכם מייסדים ומניות: חברה בע״מ יכולה להיות מורכבת מבעל מניות יחיד או מבעלי מניות רבים. העובדה שלחברה יש מניות שהיא יכולה למכור היא כלי אדיר לגיוס כספים והכנסת שותפים עסקיים. לכן סטארט-אפים לרוב בוחרים להקים חברה בע״מ. כאשר אתם פותחים חברה בע״מ, מומלץ בחום לערוך הסכם מייסדים והסכם משקיעים. הסכמים אלה קובעים את היקף ההשקעה של כל שותף ומשקיע, אופן קבלת ההחלטות בחברה, הרכב הדירקטוריון, חלוקת רווחים ועוד.
לרואה החשבון יש מידע מקיף יותר: הנהלת חשבונות של חברה בע״מ מעורבת יותר בעסק ובעלת שליטה רחבה יותר. רואי החשבון מקבלים גישה לחשבון הבנק של החברה ומסמכים נוספים כדי לבצע את הבדיקות והדיווחים הנדרשים. בכך הם מקבלים יותר נתונים על הפעילות וההתנהלות הפיננסית שלכם ויכולים לייעץ ולהכווין בצורה מקצועית ומדויקת יותר.

מה הם השלבים בפתיחת חברה בע״מ?

1. תכנון מקדים

לפני שמגיעים לשלב של רישום החברה, חשוב לעשות תכנון מקדים יחד עם כל השותפים שיקבע את החזון של החברה, הגדרות התפקיד, שמות אופציונליים, וכל דבר שעלול להוביל למחלוקת בהמשך חיי הסטארט-אפ. בהמשך כל ההחלטות הללו ינוסחו בהסכם המייסדים, אך חשוב להגיע מוכנים ומתואמים לשלב ניסוח ההסכם הרשמי.

2. רישום ברשם החברות

תהליך הרישום ברשם החברות לחברה בע״מ הוא מורכב למדי ביחס לפתיחת עוסק מורשה וכדאי מאוד לבצע אותו בליווי עורך דין מסחרי. הנה השלבים המרכזיים ברישום חברה בע״מ:

  • הגדרת תפקידים: בהגשת רישום החברה תצטרכו לציין מי בעל המניות ומי דירקטור בחברה, ולכן עליכם להגדיר את התפקידים הללו מראש.
  • ניסוח הסכם מייסדים: אף על פי שאין חובה חוקית לכתוב הסכם מייסדים, אל תפתחו חברה בע״מ בלי הסכם כזה. הסכם המייסדים צריך להיכתב לפני פתיחת החברה והוא יכיל מנגנונים לפתרון בעיות, חלוקת אחריות, וכל מה שעלול ליצור חילוקי דעות בין מנהלי ובעלי החברה.
  • בחירת שם: בחירת שם לחברה היא שלב חשוב מאוד ומסובך יותר ממה שהוא נשמע. בעת בחירת השם עליכם לשים לב לכמה דברים: השם תואם את הוראות הדין ואין מגבלות על שימוש בו, השם אינו מטעה, השם אינו נוגד את תקנות הציבור או פוגע ברגשות הציבור, אינו מכיל תווים אסורים, אופן התרגום שלו לאנגלית ועוד. כדי להימנע מבזבוז זמן, תבדקו במנוע שמות תאגידים שהשם אינו תפוס. בנוסף, הציעו שלושה שמות שונים לגיבוי במקרה שהשם הראשון יידחה.
  • ניסוח תקנון: תקנון חברה הוא חובה חוקית בפתיחת חברה בע״מ. התקנון מכיל את מטרות החברה, בעלי התפקידים, חלוקת הון המניות ואחריות בעלי המניות.
  • הגשת הבקשה: לאחר שיש לכם את כל המידע מהסעיפים הקודמים, ניתן להגיש בפועל את הבקשה. את בקשה מגישים באתר רשם החברות יחד עם כל המסמכים הרלוונטיים.
  • הון מניות מוקצה: ברישום החברה עליכם להציג את חלוקת המניות הרשומות בין כל בעלי החברה.
  • תשלום אגרה: על מנת לסיים את הגשת הבקשה ולשלוח את ההצהרות לחתימה של השותפים, יש לשלם אגרת רישום חברה על סך 2,606 ש״ח.
  • אישור התקנון וההצהרות: בסוף בקשת הרישום ישלחו לכל מחזיקי המניות והדירקטורים הצהרות ותקנון לאישור.

3. פתיחת חשבון בנק לחברה

לאחר שקיבלתם את האישור מרשם החברות להקמת החברה, עליכם לפתוח חשבון בנק לחברה בע״מ. בשלב זה תצטרכו להגיש מסמכים שונים לפי דרישת הבנק כמו תקנון החברה, פרוטוקול התאגדות מורשי חתימה, ועוד. כל המסמכים צריכים להיות עם חתימת עורך דין ובנוסף תצטרכו להגיע פיזית לבנק עם חותמת של החברה.
אנחנו נמליץ לסטארט-אפים לפתוח חשבון בנק בסניפי הייטק של הבנקים הגדולים. סיניפי הייטק מורגלים לספק פתרונות שמותאמים לסטארט-אפים, בעוד סניף מסורתי יכול לייצר חיכוך למשל מול משקיעים בתהליך קבלת הכסף. לסניף היי-טק יש גם מגוון פתרונות שמתאימים להמשך הדרך של סטארט-אפים כמו פקדונות, המרות מט"ח בחדרי עסקאות, הלוואות גישור ופתרונות מימון.

4. מינוי רואה חשבון

חברה בע״מ מחויבת לעבוד עם רואה חשבון מוסמך לצורך בקרה ודיווחים שוטפים לרשויות המס. כמובן שתוכלו, ואפילו מומלץ, למנות רואה חשבון בשלב מוקדם יותר. כך רואה החשבון יסייע לכם בתהליך הרישום של החברה ויחסוך לכם בירוקרטיה. בנוסף, רואה חשבון ממלא תפקיד חשוב ביותר בייעוץ על קבלת החלטות פיננסיות, ניהול תזרים מזומנים, ניהול סיכונים ועוד.

5. פתיחת תיק לחברה ברשויות המס

השלב האחרון בפתיחת חברה בע״מ הוא פתיחת תיקים ברשויות המס: מע״מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. את השלב הזה ניתן לעשות באופן מקוון בעזרת רואה החשבון של החברה.

מזל טוב! הסטארט-אפ שלכם הוא חברה בע״מ – עכשיו תשמרו עליו

עשיתם את הצעד המשמעותי של פתיחת חברה בע”מ, עכשיו תצטרכו לנהל אותה בצורה נכונה ומדויקת. אל תמעיטו בערך של ניהול נכון של ההיבט הכספי והמיסויי של החברה. תוודאו שיש לכם בעלי מקצוע אמינים ומנוסים בניהול פיננסי לסטארט-אפים. כך תוכלו להיות שקטים בידיעה שהספרים החשבונאיים שלכם מנוהלים נכון והמצב הכלכלי שלכם יציב ומאפשר צמיחה.

אם אתם מחפשים מומחים בניהול פיננסי, חברת The-Founders מובילה בשירותים פיננסים לסטארט-אפים בכל שלב. עם ניסיון ומסירות, בשיטת עבודה של ניהול כספים במיקור חוץ, The-Founders הופכים לחלק בלתי נפרד מהעשייה וההתפתחות של הסטארט-אפ.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל