back arrow חזרה לקורסים

מ-AI ועד קיימות: הטרנדים של קרנות ההון סיכון ל-2024

  • מאת: אביעד שורק (Aviad Sorek)
  • מאי 8, 2024
  • |
  • 3 min.

האג'נדה החדשה של השקעות ההון סיכון משלבת פוטנציאל צמיחה עצום לצד אימפקט חברתי וסביבתי חיובי. סטרטאפים בתחומים האלו צפויים לקבל השקעות גדולות השנה.

בעולם הטכנולוגי שממשיך להתפתח מול עינינו בקצב מסחרר, קרנות ההון סיכון תמיד מחפשות את ההשקעות הבאות שיכולות לשנות את כללי המשחק. בשנת 2024, ישנם מספר תחומים מרתקים שצפויים למשוך תשומת לב ומימון רב מצד המשקיעים. מבינה מלאכותית ורובוטיקה ועד ESG: אלה התחומים אליהם הרוח נושבת.

1. ממשיכים את גל ה-AI

הבינה המלאכותית (AI), בדומה ל-2023, ממשיכה להיות תחום מדובר ומבוקש. השנים האחרונות הראו קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות של מערכות AI, החל ממודלי שפה גדולים כמו GPT-4 ועד יישומים מעשיים בתעשיות כמו בריאות, פיננסים ושיווק.

קרנות הון סיכון מתמקדות כעת בסטארט-אפים שמפתחים פתרונות AI ייחודיים, כגון כלים לניתוח מידע רפואי, מערכות אוטומטיות לניהול השקעות, או טכנולוגיות המסייעות לעסקים להתאים אישית חוויות לקוחות. הפוטנציאל העצום של AI למהפכה בענפים רבים הופך אותה ליעד מובהק עבור משקיעים – ולכן לא פלא שאנחנו רואים חברות רבות בתחומים אלו מצטרפות אל השוק.

2. חבר שלי הרובוט

תחום נוסף שמעניין את המשקיעים בימים אלו הוא עולם הרובוטיקה, שתופס גם הוא תאוצה משמעותית. קרנות הון סיכון מתעניינות במיוחד ברובוטים אוטונומיים, המסוגלים לבצע משימות מורכבות ללא התערבות אדם. זה כולל רובוטים תעשייתיים מתקדמים לייצור וניהול מלאי, רובוטים שיתופיים (co-bots) העובדים לצד בני אדם, ורובוטים שירותיים כמו רובוטי שליחויות או עוזרים ביתיים.

ההתפתחויות האחרונות בתחום הסנסורים (חיישנים), לצד העלייה המטאורית ביכולות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה, מאפשרות לרובוטים להיות חכמים ויעילים יותר מאי פעם. משקיעים רואים הזדמנויות אדירות בחברות המקדמות את גבולות היכולת הרובוטית. כבר היום המון חברות ישראליות מתחרות בשוק החשוב הזה.

השקעות קרנות הון סיכון בעולמות ה-AI והקיימות

3. הצד העסקי של האוטומציה

מגמה חמה נוספת היא אוטומציה של תהליכים עסקיים (BPA). ארגונים בכל הגדלים מחפשים דרכים לשפר יעילות, לחסוך בעלויות, ולפנות משאבי אנוש לפעילויות בעלות ערך גבוה יותר. טכנולוגיות אוטומציה, כגון RPA (אוטומציה רובוטית של תהליכים), למידת מכונה וכריית תהליכים (process mining), מאפשרות אוטומציה של מגוון רחב של משימות – מעיבוד טפסים ועד ניתוח נתונים מורכב.

קרנות ההון סיכון משקיעות בימים אלו בפלטפורמות ופתרונות BPA פורצי דרך, שיכולים להביא לשינוי מהותי באופן פעילותם של ארגונים – במגזר העסקי, ואולי גם יום אחד במשרדי הממשלה.

4. דואגים גם לסביבה

טרנד נוסף שנמצא בעלייה מתמדת בשנים האחרונות בעולם ההייטק, ובכלל, הוא ה-ESG – שם גג הכולל מחויבות ארגונית לערכי סביבה, חברה וממשל תאגידי. משקיעים מחפשים סטרטאפים הממנפים טכנולוגיות כמו IoT ("אינטרנט של דברים"), בינה מלאכותית וניתוח נתונים כדי לקדם מטרות של קיימות וצדק חברתי.

דוגמאות לכך יכולות להיות מערכות בינה מלאכותית לייעול השימוש במשאבים ואנרגיה, פלטפורמות לשקיפות שרשרת האספקה, או כלים שמסייעים לארגונים להגיע לגיוון והכלה. ההשלכות החברתיות והסביבתיות של טכנולוגיה הן שיקול מרכזי עבור הרבה קרנות הון סיכון.

קיימות ואנרגיה מתחדשת - הטרנדים החדשים של קרנות הון סיכון ב-2024

קיימות – הטרנדים החדשים של קרנות הון סיכון ב-2024

בין אם מדובר במהפכת הבינה המלאכותית, קידום הרובוטיקה העילית, ייעול העבודה באמצעות אוטומציה, או תמיכה בחדשנות אחראית – התחומים החמים האלה מושכים הון רב והתעניינות מצד המשקיעים בקרנות. שנת 2024 צפויה להביא לנו התפתחויות מלהיבות ופריצות דרך משמעותיות בכל אחד מהתחומים. עם הגידול בהיקפי המימון והמוחות המבריקים שפועלים בזירה הטכנולוגית, אנחנו יכולים לצפות למהפכות שישנו את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו.

Author Image

אביעד שורק (Aviad Sorek)

שותף מייסד ומנכ"ל