back arrow חזרה לקורסים

רואה חשבון ושירותי חשבות לסטארטאפים

  • מאת: צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)
  • דצמ 28, 2022
  • |
  • 4 min.

הדוחות הכספיים השונים שכל עסק מחויב להנפיק נתפשים לפעמים כנטל, אבל בפועל הם נכס. המסמכים שעוברים תחת ידיו של רואה חשבון מיומן ובעל ניסיון בליווי סטארטאפים, מרכיבים תמונת מצב מדויקת ועדכנית שמאפשרת למנהלים ולבעלים לקבל החלטות נכונות, לזהות בורות פיננסיים עוד לפני שנופלים לתוכם ובאופן כללי למצוא את הנתיב האופטימלי להתקדם בו. בהתאם גם אם בחירת רואה חשבון לסטארטאפ נתפשת כפעולה טכנית לא מעניינת במיוחד, וגם אם השירות עצמו נתפש לא פעם כחובה שאין טעם להקדיש לה תשומת לב – בפועל זו בחירה שמשפיעה במידה לא מבוטלת על עתיד החברה.

מה כולל שירות רואה חשבון לסטארטאפים? אילו מדדים הוא מנטר ולאילו החלטות הם חשובים? איך מסייע השירות לגייס הון? מהן האיכויות של רואה החשבון שעליהן לא כדאי להתפשר? המדריך המפורט בעמוד זה יעזור לכם להבין טוב יותר את מהות השירות ואת הדרכים שבהן הוא יכול לשדרג גם את החברה שלכם.

האיכויות החשובות ביותר של רואי חשבון לסטארטאפים

בקיאות מעמיקה בכל הסוגיות החשבונאיות ותת התחומים של המקצוע היא כמובן חובה. ניסיון בעבודה עם סטארטאפים הוא יתרון משמעותי, מפני שלחברות הזנק יש מאפיינים ייחודיים שאין לחברות אחרות והיכרות איתם מתוך עבודה בפועל מבטיחה התייחסות מלאה לכל אספקט שכזה.

אבל האיכויות החשובות ביותר הן זמינות גבוהה וזריזות. סטארטאפים פועלים בעולם דינמי מאוד, ובהתאם נוצרים לא מעט מצבים שמחייבים קבלת החלטות מהירה, כמובן על בסיס נתונים עדכניים ומפורטים. המידע שמספק רואה חשבון לסטארטאפ מהווה תשתית מצוינת להתנהלות מושכלת, מדויקת ולכן גם יעילה. למעשה אפשר להשוות את הניתוחים שמבצע רואה החשבון לבדיקת CT או MRI – וכפי שבבדיקות הדימות ישנה חשיבות לתור קרוב ולפענוח מהיר, כך גם שירות ראיית חשבון מצוין כולל גם מענה מידי בשעת הצורך.

שירותים שוטפים והתנהלות מול רשויות המס

הבסיס של השירות שמעניק רואה חשבון לסטארטאפ הוא אכן טכני במהותו: אחריות על כל תחום הנהלת החשבונות, חשבות שכר, הגשת כל הדוחות הרלוונטיים לרשויות המס וכו'.

אמנם זהו החלק הפחות מעניין בניהול הסטארטאפ, בוודאי שבהשוואה להפיכת רעיון חדשני למוצר עובד ופיתוח טכנולוגיות חדשניות, אבל גם לו יש ערך. ראשית, זהו הבסיס למרכיבים היותר מעניינים בשירות (ושעליהם תוכלו לקרוא בהמשך העמוד), ושנית, הנהלת חשבונות שעומדת בכל התקנים הרלוונטיים מספקת שקט נפשי ומבטיחה שלא ייווצרו חיכוכים מיותרים עם רשות המיסים.

הכנת תקציב ומעקב אחרי מדדים חיוניים

מרכיב משמעותי נוסף בשירותי רואה חשבון לסטארטאפים הוא הכנת תקציב, ולא פחות חשוב, מעקב אחר מדדים שמשקפים לבעלי החברה את מצבם האמיתי בהיבט הכספי.

בניית תקציב, על בסיס ניתוח מדויק של הנתונים הרלוונטיים ומודלים מתקדמים, מאפשר לסטארטאפ לתכנן את הפעילות העתידית שלו בכל התחומים: פיתוח המוצר, שיווק, כוח אדם, הלוקיישן שבו פועלים ועוד. תקציב שנבנה באופן מקצועי ובעיקר מציאותי, בעזרת רואה חשבון מיומן, מונע טעויות שעלולות לעלות לסטארטאפ ביוקר ובפרט מונע מצבים בהם הכסף בקופה אוזל מהר מדי.

לאחר הכנת התקציב השנתי ואישורו מתבצע מעקב צמוד אחרי היישום. השוואת תכנון אל מול ביצוע באופן שוטף וכמובן מקצועי מבטיחה ניצול מיטבי של הכסף הקיים וחוסן כלכלי מקסימלי. כמו כן, רואה חשבון אחראי עם ניסיון במתן שירותים לסטארטאפים בוחן במיוחד מדדים חיוניים שמהווים מפתח קריטי עבור חברות בשלבי התפתחות מוקדמים יחסית.

מדד אחד הוא Burn Rate – קצב שריפת הכסף שבקופה. רק בעל סטארטאפ שיודע בדיוק כמה כסף הסטארטאפ צורך בחודש יכול לדעת גם מתי הקופה צפויה להתרוקן. בהתאם הוא יכול לתכנן את סבב גיוס הכספים הבא, לנקוט בצעדים הכרחיים כדי להפחית את ה-Burn Rate על-מנת לא להיתקע בלי המשאב ההכרחי הזה או לחילופין לדעת – על סמך נתונים עדכניים ומדויקים ולא רק אינטואיציה – שאפשר להאיץ את הקצב לטובת מטרות חשובות (למשל הוספת אנשי מכירות לצוות וכו').

עוד מדדים שרואה החשבון עוקב אחריהם עבור הסטארטאפ הם הכנסות נדחות, חשבונות זכאים וחשבונות חייבים – התחייבויות של לקוחות לחברה ושל החברה לספקים ולגופים נוספים שאמורות להיפרע תוך שנה. כל אלה משפיעים כמובן על תזרים המזומנים העתידי ובנוסף ניתן להפיק מהם תובנות יקרות ערך לגבי מדיניות האשראי של הסטארטאפ ולגבי התזמון הנכון של גיוס ההון הבא.

סיוע משמעותי לגיוסי הון

גיוס הון הוא אתגר משמעותי לכל סטארטאפ בכל שלב התפתחותי ולמעשה צומת קריטי בחיי החברה. בין אם הסטארטאפ פונה לקרנות הון סיכון, בין אם לאנג'לים ובין אם למשקיעים מסוגים אחרים, בכל מקרה נדרשת הצגת דוחות מפורטים, על פי כל כללי החשבונאות (IFRS / GAAP). 

בהתאם, התועלת שמספק רואה חשבון מוכשר ומיומן לסטארטאפ בתהליך גיוס כספים כפולה ומכופלת: גם הפקת כל הדוחות ההכרחיים וגם יצירת רושם חיובי אצל המשקיעים הפוטנציאליים. בהקשר זה כדאי לזכור שמבחינת משקיעים רציניים כל פרט רלוונטי להחלטה האם להשקיע, והתנהלות מקצועית של רואה חשבון מעידה על מקצועיות ומחויבות גם של הסטארטאפ עצמו.

בנוסף לדוחות שמקבלים המשקיעים מתעוררות אצלם במקרים רבים שלל שאלות והם עשויים לבקש מידע נוסף לצורך הערכת שווי מיטבית. כאן נכנסות לתמונה הזמינות והזריזות של רואה החשבון הנכון באמת, ובזכותן היכולת להעביר באופן מידי את כל המידע הדרוש למשקיעים. הרווח: מקסום הסיכוי להשלים את גיוס ההון הדרוש בהצלחה.

מיצוי הטבות מס בארץ ובעולם

עבור השירותים שמעניק רואה חשבון לסטארטאפ הוא גובה מן הסתם כסף – אבל במקביל איש מקצוע מוכשר עשוי גם לחסוך לחברה סכומים בלתי מבוטלים. מעבר לזיהוי המוקדם של מכשולים ומהמורות ובפרט Burn Rate גבוה מדי, אשר עלול להוביל לנזק כספי משמעותי, רואה חשבון אמון גם על מיצוי כל הטבות המס האפשריות.

כשההתנהלות של הסטארטאפ כוללת גם פעילות בחו"ל, רצוי כמובן לעבוד עם רואה חשבון שבקיא היטב גם במערכת המיסוי במדינות המתאימות. בכל מקרה סוגיית המיסוי רלוונטית בהקשר של הוצאות שונות, כשישנה תוכנית חלוקת אופציות לעובדים ובמצבים רבים נוספים.

שירותי ראיית חשבון לסטארטאפ בהתאמה מלאה אליכם

דגש חשוב נוסף לגבי התרומה של רואה חשבון לסטארטאפ הוא התאמת היקף השירות להיקף הצרכים בכל נקודת זמן. באופן טבעי עשויים להיות הבדלים משמעותיים בין סטארטאפים בשלבי התפתחות שונים, ומאחר שלצד התועלת הרבה ישנה גם עלות, מומלץ לבחור שירות גמיש ככל האפשר.

The-Founders עובדת אך ורק עם סטארטאפים, ובהתאם צברנו ניסיון רב בכל האספקטים הייחודיים של חברות הזנק. לצד הניסיון אנחנו מחויבים באופן מוחלט לכל לקוח ולקוחה, וכחלק מהמחויבות שבאה לידי ביטוי בזמינות מרבית ובתגובה מהירה, אנחנו גם מתאימים את עצמנו אליכם באופן מושלם. 

 

Author Image

צליל דג'אווי (Tslil Djaoui)

מנהלת שיווק